Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Mognare nät fortfarande omoget"

Publicerad: 9 juni 2009, 07:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:19


Marknadsföring på internet är förbaskat mycket mer än köpt bannerutrymme på traditionella mediesajter, men det går inte bortse från att det fortfarande är en stor del av vad stora annonsörer gör på nätet. Därför är det oerhört bra för branschen att ett antal stora medier bestämt sig för att låta Sifo, i konkurrens med IRM, sköta mätningen av bruttoinvesteringar för nätreklam.

Från mediehusen har frågan hela tiden sett som viktig, vilket visas i att Aftonbladet, Expressen, DN, TV4, IDG, Microsoft, Tradedoubler, Webbtrafic och Platform A sätter sig ner för att tillsammans få fram något som kan bli en branschstandard. Men trots ordentlig uppslutning från mediernas sida har arbetet dragit ut på tiden. Frågan har funnits högt upp på dagordningen under de två år som jag har jobbat på Dagens Media utan att något beslut tagits.

Sifos reklammätningar, RM-siffror, används flitigt av branschen, marknadschefer, konsulter och tidningar som Dagens Media. Stannar vi upp och tänker efter är det mycket märkligt att internet, ett medium lika stort som tv-när det kommer till reklaminvesteringar, inte funnits med i mätningarna. För även om mätningarna handlar om bruttosiffror som inte säger hela sanningen är de viktiga referensmått och ett sätt att sätta sig själva i relation till sina konkurrenter. Att mätningarna är på plats är således ett stort mognadstecken för branschen och nätet som annonskanal. Jag kommer följa mätningarna noga och hoppas att de kommer fungera utan avbrott.

Men samtidigt som detta mognadstecken kommer från till stor del gammelmedia på nätet möts jag av flera tecken på stor omogenhet hos internet som medium. Det första handlar om entreprenören Ted Valentins kartsajter plötsligt svartlistades av Google. 80 procent av trafiken, och i förlängningen stora delar av intäkterna, försvann på ett ögonblick eftersom att någon på Google tyckte att det skulle vara så. Senare medgav sökjätten att det var ett misstag och ändrade sig snabbt, mycket tack vare att affären fick stor uppmärksamhet i media. Vad skulle det gå för den företagare som inte är lika känd i mediestockholm som skulle råka ut för samma sak? Google visar sin makt och omogenheten hos mediet, där en liten knapptryckning hos en part kan förstöra helt för en annan blir tydlig.

Nästa omogenhetstecken står SEO-branschen för. Varje gång som branschen verkar vara på väg uppåt så kommer ett nytt dråpslag. Sökmotoroptimerarna på Jajja skickar advokater på sökkonsulten Nikke Lindqvist då han skrivit flera kritiska inlägg om Jajja på sin blogg. I brevet från Jajjas ombud anser Jajja att Nikke Lindkvist överträder marknadsföringslagen och att hans inlägg leder till renomméskada. Jag tänker inte ta ställning i frågan om vem som har rätt men att på det här sättet ta strid med en av Sveriges mest kända SEO-konsulter som känner halva webb- och Bloggsverige måste de förstå kommer leda till oerhört mycket mer renomméskada än en enskild blogg, oavsett om de har rätt i sak eller inte.

Nikke Lindvists bloggposter om brevet från advokaterna rankar just nu fyra och femma på Google på sökordet "jajja". Inlägg nummer tio handlar också om fallet, inlägget är så att säga inte på Jajjas sida. Antalet ploggposter om Jajja sköt i höjden under helgen enligt Knuff.se. I mitt rss-flöde har 23 inlägg om affären landat sedan i fredags, mestadels från kända bloggare som når en stor del av webb- och marknadsföringssverige på nätet. Inget inlägg står på Jajjas sida utan det är rakt igenom ifrågasättande av deras metoder.

Ett bolag som verkat på nätet under flera år med inriktning mot hur företag ska göras för att synas och marknadsföra sig på nätet borde veta bättre. Att det inte funkar att tysta ner bloggare genom hot om viten, att historien som denna snabbt sprider sig till en bred grupp, får extremt stor länkkraft och därmed parkerar högt upp hos Google under lång tid. Sämre marknadsföring går inte att få och omogenheten lyser igenom.

---

Som ni ser så har DIG bytt utseende i dag. Anledningen är att Dagens Media har byggt om sin sajt helt och hållet, både det som syns utåt och tekniken bakom är helt ny. (Åsikter om den nya sajten tas tacksamt emot!) Med det här första nyhetsbrevet i ny form tar DIG också semester. Efter sommaren kommer brevet tillbaka i en något annorlunda tappning. Då kommer nyhetsbrevet också vara låst för våra prenumeranter. Vill du prenumerera på Dagens Media och få tillgång till vår papperstidning, allt papperstidningsmaterial även på nätet, DM Plus med exklusivt webbmaterial och DIG kan du teckna en prenumeration här. Vill du bara komma åt DM Plus, där DIG ingår, på nätet kan du prova på här.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.