Modette-chef skriver bok om modebloggarna

2010-03-17 06:16  

Modebloggen är inte synonymt med Blondinbella, det är en bild media  har målat upp, enligt före detta Modette-chefen Maria Soxbo.

– Journalister har stor skuld i modebloggens dåliga rykte, säger Maria Soxbo, författare till boken ”Dagens Outfit – och andra inlägg i modebloggsdebatten”.

Frilansjournalisten och förra Modette-chefen Maria Soxbo har intervjuat kända modebloggare som Elin Kling, Ebba von Sydow och Sofie Fahrman, samt modeexperter och chefredaktörer på flera svenska modetidningar. Syftet är att låta berörda från modevärlden ge sin version av modebloggsfenomenet.

– Under åren på Modette fick jag inblick i hela modebloggsvärlden – vi  hade ju modebloggare både på redaktionen och i tidningen – och när jag  hörde hur de diskuterade fenomenet jämfört med hur tidningarna skrev  om det så insåg jag att det fanns en historia att berätta, säger Maria Soxbo.

I boken diskuteras bland annat den kritik som riktas mot modebloggare, och som ofta handlar om köpta inlägg, ytlighet, egocentrering, konsumtionshets och sneda skönhetsideal. Modebloggarna själva är eniga om hur de tror att folk på gatan ser på dem och deras bloggar – och det är långt ifrån positivt.

Var kommer denna negativa syn ifrån?

– Journalister överlag har en stor skuld i detta. Så fort det skrivs om modebloggar refererar man till Blondinbella - som inte ens själv kallar sin blogg för modeblogg. När fenomenet modeblogg diskuteras i media syftar man alltså egentligen på något helt annat, ett slags livstilsbloggar som skrivs av tonåringar och som handlar om allt från skola till shopping och fika.

Hur ser du själv på den här debatten?

– Bilden av modebloggen baseras på att mode betraktas som ytligt, det tas inte riktigt på allvar, vilket är väldigt löjligt. Det är trots allt en industri som omsätter cirka 80 miljarder per år. Mode handlar till viss del om stil och image, till viss del om att köpa och sälja varor, precis som till exempel bilindustrin. Jag tror att nedvärderingen grundar sig i att mode fortfarande främst är ett kvinnligt intresse.

”Dagens Outfit” ges ut av förlaget ”Kalla Kulor” och lanseras i slutet av april.

Therese Johansson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt