måndag20 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mobiltrafiken rasar efter valet

Publicerad: 3 oktober 2014, 13:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26

Nyhetssajternas trafik minskade rejält förra veckan.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Alla nyhetssajter på Kia-index topplista över de 20 största sajterna tappade rejält i trafik under vecka 39.

Den främsta anledningen är att det stora nyhetsintresset efter valbevakningen veckan innan har avtagit.

– Under vecka 38 såg vi en ovanligt hög vardagssiffra, i samband med nyhetsflödet direkt efter valet. Och nu, i vecka 39, är vi tillbaka på mer normala trafiknivåer, säger Kia-index Tobias Eidem.

Störst var tappet för Omni, vars mobiltrafik rasade med 50 procent jämfört med veckan innan. Metros mobilsajt backade med 40 procent medan DI minskade med 33 procent.

Aftonbladet, Expressen och DN backade med omkring 20 procent.

Schibsted-sajten Lajkat var en av få sajter som gick mot strömmen och ökade trafiken under vecka 39. Trafiken ökade med 13 procent till 1 044 000 unika webbläsare, vilket innebär att sajten klättrade från femte till tredje plats på Kias topplista.

Ansvariga utgivaren Ehsan Fadakar är nöjd över utvecklingen för sajten.

– Fantastiska siffror. Men det viktigaste är att Lajkat haft över miljonen fyra av sex veckor sajten funnits, och nära miljonen de andra två. Vi har etablerat oss som en självklar underhållningssajt bland unga svenskar, säger han i en kommentar.

Kia-index över de 20 största mobilsajterna vecka 39 2014:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev