Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mobilt ökar - men exploderar först 2011

Publicerad: 10 September 2009, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Gartner spår att den globala mobilannonseringen kommer att omsätta 914 miljoner dollar i år.


Analysföretaget tror på en ökning på 74 procent i år. Trots detta kommer de globala satsningarna på reklam i mobilen ännu inte uppgå till en miljard dollar utan väntas stanna på 913,5 miljoner dollar, cirka 6,7 miljarder svensk kronor, enligt företaget.

De spår samtidigt att det är först 2011 som mobilannonsering kommer att accelerera på allvar, skriver Mediapost.

"Efter 2011 kommer utvecklingen fortsätta då trenden med smartphones och abonnemang med fri surf kommer att bli prisvärda för vanliga användare", skriver företaget i rapporten.

Den största tillväxten ser företaget inom webbanpassade banners men ser även nedladdningsbara program och sms-reklam som två starka tillväxtområden.

2013 spås mobilannonsering omsätta 13 miljarder dollar, 95 miljarder kronor. Då tror Gartner att drygt 45 procent av alla mobiltelefoner kommer att vara smartphones som Apples Ipod och Googles Android-telefoner.

Rapporten tittar även på positioneringstjänster, något som länge setts som en intressant teknik för annonsering, och tror att den typen av tjänster snart kan slå på allvar då allt fler telefoner levereras med inbyggd gps.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.