Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 3 Augusti 2012, 10:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15
Mobilsurfandet på svenska mobilsajter under sommartid har ökat ordentligt under de senaste fyra åren.
- Genom att titta på vecka 28 till 30 de senaste fyra åren för några av de mobilwebbplatser som redovisar sin trafik på Kia-index får vi en känsla för den dramatiska utveckling som skett. Den största webbplatsen, mobil.aftonbladet.se, har ökat ca tio gånger i antalet unika mobilwebbläsare, säger Tobias Eidem, ansvarig för KIA-index i ett pressmeddelande.
Enligt Tobias Eidem beror ökningen på att andelen som använder mobilt internet ökat, att användningen av mobilt internet har förändrats och att antalet smartphones har ökat. Dessutom är mobilsajter mer populära under sommaren.
Samtidigt säger Jimmy Rodhelind, head of digital på mediebyrån Mediacom och representant i Sveriges Annonsörers kommitté för internetmarknadsföring, att ökningen av mobilsurfandet kommer att få bäring på mediebyråernas och annonsörernas framtida arbete.
- Den här sommaren är mobilsurfens definitiva genombrott – den dramatiska ökningen i antal ögonpar på mobilwebbplatser ställer nya krav på både annonsörer och oss mediebyråer, säger han i pressmeddelandet.
Elin Hanspers