Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mobilsurfandet raketökar

Publicerad: 10 Februari 2011, 10:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Mobilsurfandet växer allt mer kraftigt. Mest surfar unga och välutbildade storstadsbor.


– Mobilsurfandet är inte längre är ett komplement till surfandet via dator. Publicister och annonsörer har allt vinna på att i högre grad uppmärksamma den mobila plattformen, säger Stefan Svanfeldt, affärsområdeschef på TNS SIFO i ett pressmeddelande.

TNS Sifo har tittat närmare på svenskarnas surfande i mobilen genom att koppla ihop mätdata om mobilsurfandet med målgruppskunskap från Orvesto Konsument. Analysen gäller 15-79-åringar under september-december i fjol.

En tredjedel av 20-29-åringarna använde då internet i mobilen, vilket är den största målgruppen. De följs av 30-39-åringarna, där andelen är knappt 30 procent. Storstadsregionerna är överrepresenterade när det gäller internet i mobilen.

– De som främst använder mobilen för att surfa är yngre och välutbildade storstadsbor, typiska så kallade ”early adopters”, säger Johan Andersson, analytiker på TNS Sifo.

Dagens hårda konkurrens pressar successivt ner priser och ökar tillgängligheten. Det medför att surfandet sprider sig till andra grupper.

Iphone och HTC är de mest attraktiva varumärkena. De som äger sådana telefoner surfar också mest – 64 procent respektive 53 procent, enligt Orvesto Konsument.

Sony Ericsson och Nokia är fortfarande de största märkena i Sverige, men de har tappat kraftigt i popularitet. 42 procent av 15-79-åringarna äger en Sony Ericsson, men bara 22 procent skulle köpa varumärket om de köpte en  ny telefon.

En teknisk mätning av mobiltrafiken på ett antal större sajter i januri visar också att Iphone fortfarande är störst med nästan 60 procent av trafiken. Det är något mindre än i Nielsens statistik. Därefter kom det starkt växande operativsystemet Android, följt av Symbian (se diagram nedan).

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.