Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mobilsök ökar stort

Publicerad: 9 september 2010, 11:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Det växande användandet av Iphone och Android driver på mobilsökningarna. Google lanserar nya sponsrade annonsformat för mobilen i USA.


I våras kom Mediavision fram till att en halv miljon svenskar äger en Iphone och marknaden för smart phones har sedan dess växt stadigt.

– Google aktiverar 200 000 Android-mobiler per dag globalt och vi ser att sökningarna från mobiltelefoner ökar väldigt snabbt i Sverige, säger Daniel Rytterström, ansvarig för byråkontakter på svenska Google.

Han vill inte uppge antalet svenska mobilsökningar, men säger att de ökar betydligt mer än sökningar från vanliga datorer. Där har de svenska sökningarna växt med 35 procent från april 2009 till april 2010. Fortfarande är dock intresset för sökannonsering i mobilen relativt lågt hos svenska reklamköpare.

– Vi ser att mobilkampanjer via AdWords tar fart i till exempel Storbritannien, men det är betydligt färre annonsörer som prövar i Sverige, säger Daniel Rytterström.

Google säljer sponsrade länkar med text, precis som på webben. Det går målgruppsanpassa kampanjerna för mobiler med avseende geografi, men än så länge går det inte att koppla annonser till mobilägarnas position.

I USA pågår just nu ett test av annonser som även innehåller till exempel rabattkuponger (se bilden).

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev