Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mobiloperatörer vill stoppa reklam

Publicerad: 18 Maj 2015, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Flera mobiloperatörer i Europa planerar att införa mjukvara som blockerar annonser, skriver Financial Times.


Ämnen i artikeln:

Google

Europeiska mobiloperatörer har tröttnat på att internetjättar som Google och Yahoo tjänar enorma belopp på reklam i mobilen, utan att dela med sig till dem som investerar i infrastrukturen.

Enligt Financial Times testar nu flera europeiska mobiloperatörer mjukvara som blockerar annonser på webbplatser och i appar. En operatör säger till tidningen att mjukvaran kommer att tas i bruk senare i år.

Mjukvaran som testas kommer från det israeliska start up-bolaget Shine, där Asiens rikaste man och ägaren av telekomkoncernen Hutchison Whampoa, Li Ka-Shing, är en av investerarna. Bolaget bekräftar för Financial Times att man samarbetar med ett antal operatörer, utan att ange några namn.

Till att börja med ska möjligheten att blockera annonser vara valfri för användarna, men i ett senare skede övervägs att blockera annonser för alla användare, säger en operatör till Financial Times.

Syftet ska specifikt vara att sätta press på internetjättar som Google. Genom att blockera annonser på Googles sajter vill operatörerna tvinga sökjätten att dela med sig av sina reklamintäkter.

Ett problem med strategin att särskilt rikta in sig på Google är dock att det bryter mot EU:s reglerna om nätneutralitet, som säger att alla sajter måste behandlas lika.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.