Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Mobilgeddon – så gick det

Hälften av sajterna tappar placeringar i mobilen efter Googles krav på mobilanpassning.


Publicerad 2015-04-29 12:22

Ämnen i artikeln:

Mobilgeddon

Dela artikeln:

Det har gått en dryg vecka sedan Googles uppdatering som innebär att dåligt mobilanpassade sajter får sämre synlighet i resultatlistan vid sökningar från mobilen.

Nu kan vi se de första resultaten av uppdateringen – eller mobilgeddon som den har kommit att kallas.

Sökbyrån Pineberry har undersökt 100 svenska sajter som inte är mobilanpassade, för att se hur deras placering förändrats efter mobilgeddon.

För varje sajt har två till tre viktiga sökord mätts, där sajterna rankade topp 10 i sökresultatet före uppdateringen.

Resultatet visar att för 113 av de 250 sökorden har placeringen för sajterna försämrats efter mobilgeddon.

Pineberrys undersökning visar bland annat att tv-kocken Leila Lindholm tappar två placeringar, från plats fyra till plats sex, på sökordet "kladdkaka", som är ett av de vanligaste sökorden i Sverige.

Webbhallen.se går från plats fem till plats sju på sökordet "datorer" och metrojobb.se backar från plats fyra till plats sex på söktermen "lediga jobb".

– Resultatet av mobilgeddon blev inte den domedag för dåligt mobilanpassade sajter som vissa förutspådde innan, men det är ändå en märkbar förändring, säger Michael Wahlgren, vd på Pineberry till Dagens Media.

Sökresultatet har försämrats med i genomsnitt 3,9 placeringar i sökresultatet.

– Snittet dras ner av att vissa ord backat väldigt mycket. Medianvärdet är två placeringar, säger Michael Wahlgren.

– Ska man sätta ett pris på mobilgeddon skulle jag säga att priset är två placeringar.

För dygt hälften av sökorden har dock inte resultatet förändrats alls, enligt undersökningen.

– Det kan dels bero på att utrullningen av uppdateringen inte är helt klart, men också att Google på vissa sökningar inte har hittat några mobilanpassade sajter som ger relevanta svar på sökningarna, säger Michael Wahlgren.

Pineberrys undersökning visar också att sökresultaten för sajterna förbättras vid tolv av de 250 sökorden.

Michael Wahlgren kan inte förklara varför resultaten förbättras.

– Det är en anomali, säger han.

LÄS ÄVEN:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.