onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mobilen ökade 170 procent

Publicerad: 3 februari 2012, 08:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Mobilen var förra årets överlägset snabbast växande medieslag. Men medier och annonsörer ligger långt efter användarna.

Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselm

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Fortfarande handlar det om småpengar i jämförelse med övriga kanaler, men i takt med att svenskarnas internetvanor flyttar från datorn till telefonen blir mobilen en allt viktigare plattform för annonsörerna.

2011 ökade annonsörernas mobilinvesteringar med knappt 170 procent till 167 miljoner kronor, enligt IRM:s prognos från december.

Totalt omsatte reklammarknaden 32 miljarder kronor enligt prognosen, som dock kan skrivas ned några tiondels procentenheter enligt IRM:s vd Magnus Anshelm.

I år förutspås mobilmarknadsföringen växa knappt 70 procent till 280 miljoner kronor, medan marknaden som helhet väntas stå i stort sett stilla.

– Mobilen har enorm potential för medierna, men på kort sikt finns det risker. Varje halvår flyttar upp till en stor deö av internettrafiken från datorn till mobilen, men i dag kan medierna inte få lika stora intäkter för en besökare i mobilen som på vanliga sajten, säger Magnus Anshelm.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev