Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mobilen driver surftillväxten

Publicerad: 8 Maj 2017, 11:35
Uppdaterad: 8 Maj 2017, 11:35

Så mår sajterna i Kia-index.


Ämnen i artikeln:

Kia-index

Surfandet på samtliga sajter anslutna till Kia-index ökar med 5,3 procent under årets första tre månader, jämfört med det första kvartalet 2016, sett till unika webbläsare.

Och det är framför allt mobilsurfandet som driver tillväxten. Mobiltrafiken ökar som mest med 9,5 procent. Snittet över kvartalet blir en tillväxt på 4 procent, medan desktop ökar med måttliga 1,5 procent.

Det visar en körning som Kia-index tagit fram åt Dagens Media. I siffrorna ingår trafik från 500 sajter i Sverige inklusive Bonnier News – trots att mediehuset nyligen valde att lämna Kia. Dock ingår inte Schibsted, som hoppade av Kia-index vid årsskiftet.

– Det är positivt att allt fler besöker svenska sajter, detta beror troligtvis till stor del på att en större del av mediekonsumtionen flyttar från analoga kanaler till digitala. Man kan se det i all statistik där exempelvis det traditionella tidningsläsandet på papper flyttar till nätet, likaså med tv-tittandet som flyttar från den gamla tv-apparaten till din dator eller din mobil, säger Peter Mackhé, chef för Kia-index.

Och det är inte bara jättarna Google och Facebook som användarna lägger sin tid på:

– Dagens mediekonsumenter vill fortfarande läsa svenska texter och se svenska filmer, så de som har en bra tvärfunktionell digital strategi kan därmed fortfarande visa en positiv tillväxt i sin trafik om man fångar användarna där de är.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kia-index

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.