Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Mobilen – den nya morgontidningen

Publicerad: 16 december 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

Sju år efter att Apple ”förändrade allt” med sin Iphone kan vi blicka tillbaka på mobilens år 2014.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Minns ni när man klev ombord på Stockholms tunnelbana och såg medresenärerna djupt försjunkna i sin Metro?

Sedan länge är den ritualen ersatt med ett gamnackeframkallande stirrande på den smarta mobilen. Farmville, Wordfeud och Candy Crush har passerat revy.

Men fler och fler använder mobilen som morgontidning, vilket även sätter sitt avtryck i de stora mediernas trafiksiffror. 2014 går till historien som året då mobilen på allvar gjorde anspråk på att bli den primära trafikkällan för landets nyhetssajter. Aftonbladets mobilsajt har redan passerat femmiljonersstrecket och är nästan lika stor som desktopsajten.

Den numera digitalt satsande gratistidningen Metros mobilsajt har redan passerat sitt desktopsyskon.

Andra stora nyhetssajter, som Dagens Nyheter och Dagens Industri, har fortfarande ett större glapp mellan desktop och mobil.

Men under 2015 lär fler medier få se mobilen bli den allra största trafikkällan.

Det, mina vänner, förändrar allt – igen, för att prata Apple-språk.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev