Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Digitalt presenteras av:

"Mobilen alltmer central i sökstrategin"

För femte året i rad genomför sökbolaget Iprospect sin nordiska undersökning om konsumenternas sökvanor. I år präglas undersökning av mobilens växande ställning.


Publicerad 2012-06-21 09:08

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Enligt undersökningen använder 61 procent av konsumenterna i dag sökmotorer i sina mobiler. De senaste sex månaderna har också 24 procent av konsumenterna köpt en vara  via mobilen.

– Det som händer på det mobila området påverkar inte bara oss sökspecialister utan det präglar allt inom kommunikation. Ett helt nytt surfbeteende växer fram där traditionellt surf på dator flyttar ut i mobilen, säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect Sverige.

Konsumenternas sökbeteende skiljer sig åt mellan dator och mobil, visar undersökningen. 50 procent av konsumenterna som söker med hjälp av mobilen läser bara de fyra första träffresultaten innan de klickar eller gör en ny sökning. Samtidigt anser bara 64 procent att mobilen är en surfvänlig miljö, mot 86 procent för datorn.

– Mobilen innebär nya möjligheter men också nya begränsningar. Konsumenterna är till exempel inte benägna att använda långa sökfraser utan är mer direkta. 

Det här nya beteendet ställer också krav på aktörer som vill synas, och framförallt vara sökbara i mobilen, men enligt Patrik Gamryd går utvecklingen långsamt:

– Det går framåt men vår bild är att det finns mycket kvar att göra. Många har det här som ett dåligt samvete, att de missar att erbjuda en bra konsumentupplevelse.

Förflyttningen till mobilen, med nya strategier och sökbeteenden, innebär också att sökspecialisterna får ny mark att täcka, och enligt Patrik Gamryd har de fullt upp.  

– Det är en superspännande utveckling. I princip alla våra kunder har mobilen på sin agenda, antingen via egna insikter eller genom oss och andra partners.

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.