Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mobilapp istället för medieköp – en framgång

Publicerad: 16 December 2010, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

TV4 Fakta lade reklampengarna på en mobilapp istället för externa medieköp. Resultatet: över 100 000 nedladdningar på knappt tre veckor.


TV4 Faktas mål var att göra en kampanj som skulle hålla länge och sätta kanallöftet ”Verkligheten berättar”, men med en liten budget. Istället för att göra en kort reklamkampanj valde tv-huset att spendera pengarna på en Iphone-applikation.

– Appen var ett nytt sätt att tänka för oss och ett av de roligaste projekten vi har gjort i år. Det är helt galet att det har blivit så många nedladdningar, säger Johan Fernstedt, reklamchef på TV4-gruppen.

”Verkligheten berättar” är gratis och innehåller över 1000 ljudberättelser knutna till olika platser i Sveriges storstäder. Användarna kan också själva bidra med egna berättelser. Appen lanserades i slutet av november och har på knappt tre veckor nått över 100 000 nedladdningar.

– Vi ville skapa en långsiktig produkt från TV4 Fakta som också kunde fungera som en wiki där folk bidrog med sina historier, säger Johan Fernstedt.

Intresset för appen har fått TV4 Fakta att lägga till ytterligare 500 berättelser från hela Sverige. Bland annat går det att höra var i Visby som Gudrun Schyman eldade upp 100 000 kronor i somras och var den första rondellhunden uppstod. Sedan tidigare går det att höra reporten Bosse Holmström berätta om Norrmalmstorgsdramat och Stockholmssyndromet.

”Verkligheten berättar” har tagits fram av TV4 Fakta och reklambyrån Volontaire.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.