Mobilanpassade sajter får förtur hos Google

2015-03-31 23:00  

Google tänker ge mobilvänliga sajter förtur i sökresultatet. Snart ändras kriterierna så att mobilanpassade sajter rankas högre än andra vid sökningar i mobilen.

Förändringen ska få fler företag att göra sajterna mer mobilvänliga.

– Bara hälften av svenska företag har mobilanpassade sajter, säger Michael Wahlgren på sök­byrån Pineberry.

Enligt Google kommer förändringen få märkbar betydelse för sökresultatet i mobilen.

Från den 21 april ändras algoritmen så att mobilanpassade sajter hamnar högre i resultat­listan vid mobila sökningar.

Förändringen genomförs på alla språk samtidigt.

– Det handlar om att användarna ska få det mest relevanta resultatet utifrån den enhet de söker på, säger Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på Google i Norden.

Undersökningar visar att bara omkring hälften av svenska företagssajter var mobilanpassade förra året. Gustaf Brusewitz hoppas att förändringen i söklistan ska snabba på utvecklingen.

Redan i höstas började Google markera i sökresultatet när en sajt är mobilvänlig och under vintern har företaget gjort massutskick till sajtägare med dåligt mobilanpassade sajter med uppmaningar om att göra dem mer mobilvänliga

– Vi vill få fler företag att tänka mobilt. Med tanke på hur mycket tid användarna ägnar åt mobilen, är det rimligt att även annonsörerna finns där.

Han tror att många företag underskattat den snabba utvecklingen av mobilanvändandet.

– Många företag ser hemsidan som den främsta kontakten med kunderna, och mobilen som en bonus. Men det innebär att de förlorar viktiga kontaktytor.

Sökupplevelsen i mobilen har också stor betydelse för Googles intäkter i framtiden.

– Över 95 procent av Googles intäkter kommer från annonser. När mycket av desktopsökningarna flyttas till mobilen står Google inför en stor utmaning, säger Michael Wahlgren, vd på sökbyrån Pineberry.

Att mobilen innebär mindre annonsutrymme kan inte Google göra mycket åt, men det blir desto viktigare för företaget att sökupplevelsen i mobilen är bra för användarna.

– Google lever på att deras produkt är bra. Men i mobilen är appar starka, och om dåligt mobilanpassade sajter gör sökupplevelsen i mobilen dålig finns risken att användarna väljer appar i stället för att googla.

Enligt Pineberrys undersökning från i höstas står mobila enheter för 36 procent av den totala internettrafiken i Sverige, en ökning med 25 procent på ett år. För konsumentsajter kommer 50 procent av trafiken från mobila sajter, för vissa ännu mer.

Google redovisar inte hur stor del av sökningarna som kommer från mobilen, men enligt Gustaf Brusewitz står mobilen för den snabbaste tillväxten.

Niclas Lundberg, sökexpert på Mediacom, uppmanar sajtägare att ta hotet om sämre synlighet på allvar och mobilanpassa sin sajt så snart som möjligt.

– Många företag strävar efter att få med alla funktioner som finns på desktopsajten, och då tar det lång tid. Det är bättre att komma igång snabbt med en enklare mobilsajt, säger Niclas Lundberg, digital gruppchef på Mediacom.

– Det finns många skäl att mobilanpassa förutom att få bättre sökresultat i Google. En dålig upplevelse i mobilen kan göra att företag tappar trafik och affärer, säger Michael Wahlgren.

Så blir en sajt mobilvänlig

Anpassa textmängd, textstorlek och bilder efter den begränsade ytan i mobilen.

Det ska vara enkelt för användarna att genomföra vad de ska på sidan. Ha bara med den viktigaste informationen.

Google föredrar responsiva sajter, som anpassas beroende på vilken plattform besökaren använder.

Prova. Google har ett test där sajtägare kan testa hur mobilvänlig deras sajt är.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt