Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mobilannonseringen upp 75 procent

Publicerad: 14 Augusti 2015, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Så mycket omsatte mobilannonseringen i Sverige under 2014, enligt IAB.


Ämnen i artikeln:

IAB

Den mobila displaymarknadsföringen i Sverige växte med 75,8 procent under 2014. Det visar en ny rapport från branshorganisationen IAB.

I Sverige omsatte displayannonseringen i mobilen 470 miljoner kronor under året. 12,9 procent av annonsörernas totala investeringar i display gick till mobilen, en ökning från knappt 10 procent under 2013.

Globalt har den mobila displayannonseringen nu gått om och omsätter mer än mobil sökannonsering.

Displayannonseringen ökade med 88 procent under året, medan sök ökade med 55 procent. SMS-marknadsföring tappar andelar och växte bara med 13 procent under 2014.

Totalt växte den mobila annonsmarknaden globalt med 65 procent under 2014, till 226 miljarder kronor.

I Europa är dock sök fortfarande större än display i mobilen, men displayannonseringen växer snabbast.

Mobilannonseringen i Europa omsatte 37,7 miljarder kronor under 2014, en ökning från 23,8 miljarder året före. Displayannonseringen uppgick till 15,9 miljarder kronor.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.