Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mobil-rean fortsätter 2013

Publicerad: 19 december 2012, 14:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Trots den enorma trafikökningen till mobilen under 2012 finns det inget utrymme för annonsprishöjningar. Annonsörerna saknas fortfarande.


För Aftonbladet, som är störst i Sverige i mobilen, har mobilsajten för första gången gått om printupplagan några gånger under hösten.

Som mest hade Aftonbladets mobilsajt drygt 1 miljon unika besökare under vecka 45.

Ändå ser Johan Åsén, affärschef för mobilen på Aftonbladet, inget utrymme för att öka annonspriserna i mobilen.

Annonsörerna är fortfarande för få.

Detta trots att annonsmarknaden i mobilen enligt IRM växt från 189 miljoner kronor förra året till att i år omsätta 400 miljoner kronor, vilket gör mobilen till det snabbast växande medie­slaget. 

– Det är fortfarande ett jätteglapp mellan hur mycket tid läsarna spenderar i mobilen och hur mycket annonsörerna spenderar, säger han, och fortsätter:

– Priserna styrs av tillgång och efterfrågan och än så länge finns det tillgång. Vi har fortfarande utrymme kvar i mobilen.

Det innebär att priserna förblir låga för att få så många annonsörer som möjligt intresserade av att testa.

Ingen av de största mediesajterna planerar i nuläget några prisändringar nästa år.

– Både vi och IRM spår en fantastisk utveckling för mobilen nästa år, med allt fler annonsörer som allokerar pengar till mobilen eftersom det är där kunderna är, säger Johan Åsén.

Han tror att hotell- och detaljhandelsbranschen hör till dem som kommer öka sin närvaro i mobilen nästa år.

– Behovet ändras i takt med att deras egen affär allt mer flyttas till mobilen. Vi har redan sett den utvecklingen för spelbolagen.

Johan Åsén tror dock inte att medierna kommer kunna räkna med att fylla mobilen under nästa år.

– En del premiumformat kan nog fyllas, men i övrigt ser jag inte just nu att det finns utrymme för prisökningar.

Läs mer om mediernas annonspriser – och mediebyråernas kommentarer på dessa – i nya numret av Dagens Media.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.