Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MMS: ”Vi kollar helst i soffan”

Publicerad: 22 September 2015, 12:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Fler kollar på strömmad tv på jobbet än på väg till jobbet, enligt en rapport från MMS.


Ämnen i artikeln:

MMS

Våra smarta mobiler låter oss se på video överallt. Men trots det väljer de flesta att titta på rörlig bild hemma i soffan.

Det är slutsatsen undersökningen ”Rörliga bilder 2015” som mätföretaget MMS har genomfört.

Vissa tjänster lyckas dock locka mer tittande även utanför hemmet.

– Det finns tjänster, som Facebook, Youtube, Aftonbladet TV och Expressen TV, där tittandet utanför hemmet är större än för andra tjänster. Men även för dessa tjänster sker det mesta av tittandet på rörlig bild i hemmet, säger Mats Lindkvist, onlinechef på MMS, i ett pressmeddelande.

Undersökningen bygger på en webbenkät i åldersintervallet 16-65 år. Där har frågor om vid vilka platser, vid vilken tidpunkt och via vilken typ av skärmar som svenskar tittar på rörlig bild med hjälp av tjänster för strömmad eller nedladdad rörlig bild ställts.

Slutsatsen är att omkring 90 procent av dem som tittar på rörlig bild på internet gör det i hemmet. En av tjugo tittar på jobbet eller i skolan, och ännu färre tittar när de är på väg till eller från jobbet eller skolan.

- Vi ser att många föredrar kortare format när de tittar på rörlig bild i mobiltelefonen och att man hellre väljer en stor skärm och en skön soffa för att se längre program eller filmer, säger Mats Lindkvist.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MMS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.