Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MMS: "Vi har gjort intervjuer med 3713 personer"

Publicerad: 19 September 2013, 14:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Att Aftonbladet TV har fler tittare är SVT Play har väckt misstankar om att kvällstidningssajtens autostarter skulle ha påverkat siffrorna. Det tillbakavisas nu av mätföretaget MMS.


Ämnen i artikeln:

SVTMMSAftonbladet

Fler tittade på Aftonbladet TV än SVT Play under ett genomsnittligt dygn, under det andra kvartalet 2013, enligt en ny rapport från MMS.

Efter att Dagens Media skrivit om rapporten har röster höjts om att automatiska strömstarter av tv-inslagen skulle ligga bakom Aftonbladets höga siffror.

Så är inte fallet, enligt MMS.

- Vi har gjort telefonintervjuer med 3713 personer i åldrarna 16 till 99 år i hela landet, säger Martin Hehrne, chef för onlinemätningarna på MMS.

Personerna har fått frågan "Har du tittat på någon av följande någon gång?" följt av ett uppräknande av playkanaler och kvällspressens webb-tv-kanaler, följt av frågan "Om ja, när?", följt av ett antal alternativ.

– Av alla vi frågat har åtta procent tittat på Aftonbladet TV de senaste 24 timmarna och sju procent på SVT Play.

Varför har ni valt den här intervjumetoden?

– Därför att det är det enda alternativet, om man inte har en panel, säger Martin Hehrne, och fortsätter:

– Det som är bra med att det är telefonbaserat är att oavsett om man har tillgång till internet eller inte får man frågan. I det här fallet frågar vi alla ute i stugorna. Strömstarter är ett bruttomått, eftersom en person kan starta hur många klipp som helst. Det säger ingenting om hur många olika personer som tittar.

- Vi kan också få reda på mer om vem som tittar, män, kvinnor, det får vi inte när vi mäter strömstarter. De kompletterar varandra på det sättet.

Läs också: Fler ser på Aftonbladet TV än på SVT Play

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTMMSAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.