Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

MMS vd om kritiken från Jan Helin: "Bara löjligt"

Publicerad: 23 Oktober 2013, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

I Jan Helins och Thomas Mattssons podcast kallar Aftonbladets chefredaktör MMS som mätmetod för ett skämt. Nu svarar MMS vd Magnus Anshelm på kritiken.


"Alla vet att MMS som mätmetod är ett skämt, det känner alla till, men det funkar för att det är en valuta, därför kan man handla med den."

I den gemensamma podcasten "MattssonHelin" riktar Aftonbladets chefredaktör Jan Helin skarp kritik mot MMS.

Magnus Anshelm, vd på MMS säger så här om uttalandet:

– Det är bara löjligt, och jag vet att han inte tycker så, om han inte har ändrat ståndpunkt fullständigt. Jag har träffat honom många gånger och aldrig hört honom uttala sig så, men han kanske vill skapa någon debatt. De är de bra på.

Däremot medger Magnus Anshelm att det finns problem med dagens mätmetod.

– Det finns en relevant kritik i att det bara är 1350 hushåll som mäts, det är ett litet urval och man får en felmarginal, men det är otroligt mycket bättre än Orvesto. Det som gynnar tv är att det är färsk data. Alla mätmetoder har sina svagheter och vår svaghet är att man skulle önska att panelen var större, säger han.

Jan Helin och Thomas Mattsson efterlyser också en tydlig valuta för att mäta webb-tv-tittandet i sin podcast.

"Mängden data vi kan samla in om tittandet och tittarna är otroligt fascinerande, men det finns ett problem – det finns ingen valuta. Då är det jävligt svårt att gå till mediebyråerna och sälja." säger Jan Helin.

Magnus Anshelm har inte mycket till övers för den kritiken.

– Det finns en valuta. Det är de som har valt att ställa sig utanför. Vårt sätt att mäta webb-tv är precis samma som deras sätt att mäta. Skillnaden är att vi är en neutral part. Aftonbladet och Expressen har höga räckvidder men de har inte så lång tittartid. Men det är inte så konstigt, de har inte så långa program, de har fler tittare per klipp istället, säger han och fortsätter:

– Jag är lite undrande till varför de ställt sig utanför, de har varit positiva när de varit med i våra tester och vi får ingen faktisk förklaring. Däremot tror jag inte att de kommer att ställa sig utanför långsiktigt.

I dagsläget mäter MMS de fyra stora tv-kanalernas webb-tvtjänster, SVT, MTG TV, TV4 och SBS TV. Mätningen omfattar alla plattformar som spelar upp material från en webbläsare som omfattas av mätningen.

– Mätmetoden kommer att utvecklas beroende på hur mediet utvecklas, vi vill mäta interaktivitet. Mätningen kommer att utvecklas med fler mått. Vi måste haka på en panel så det blir individdata, det är nästa steg i vår process, men på nätet behövs en stor panel. Det är så mycket mer fragmenterat på nätet, säger Magnus Anshelm och fortsätter:

– Mätmetoderna är inte färdiga på det viset att det är så här det kommer att vara för alltid, men det som mäts har jag inte hört någon ifrågasätta. Det finns inget annat sätt att mäta.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.