Digitalt
Mjukar upp Tekniska verken
Publicerad: 21 augusti 2012, 08:42
Familjen Pangea har tagit fram en ny, mjukare, visuell identitet för Tekniska verken och samlat dotterbolagens grafiska uttryck i ett enda Branded House.
Ämnen i artikeln:
Familjen PangeaTekniska verken är ett Linköpingsföretag som erbjuder tjänster som el, vatten och avfallshantering.
Genom Peterson & Magnusson reklambyrå i Linköping har Familjen Pangea nu varit med och uppdaterat Tekniska verkens visuella identitet och förtydligat dess marknads- och kampanjkommunikation.
Genom undersökningar har det visat sig att Tekniska verken, trots att företaget är välkänt, uppfattas som statiskt och omodernt. Fokus bakom arbetet var därför att visa upp Tekniska verken som mer lättillgängligt.
– I strategiarbetet framkom det att det fanns en hög varumärkeskännedom och att kunderna generellt var positivt inställda till Tekniska verken. Det visuella språket hade dock inte riktigt hängt med i Tekniska verkens utveckling och modernisering, säger Jan Abrahamsson, vice vd på Familjen Pangea, till dagensmedia.se och fortsätter:
– Den gamla profilen var både kantigare och hårdare och även mer svårarbetad. För att råda bot på det har vi bl a gjort symbolen mjukare och satt ordbilden i en annan typografi för att på så sätt skapa en tydligare och mer dynamisk identitet.
Tekniska verkens koncern består av sex dotterbolag och Familjen Pangea har arbetet med att just samla dotterbolagens grafiska uttryck i ett Branded House.
– Det var ett omfattande designarbete eftersom Tekniska verken har ett antal dotterbolag och den gamla identiteten inte tog höjd för detta. Det fanns en uppenbar risk med en otydlighet gentemot kunderna angående till exempel vem som var huvudman, säger Jan Abrahamsson.
Den gamla och den nya visuella identiteten går att se i spalten till höger.
Arbetsgrupp
FamiljenPangea
Projektledare: Anna Kagervall
Designer: Fredrik Andersson
Produktionsledare: Helena Hassel
Original: Kristian Rune
Creative Director: Örjan Nordling