Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mittmedia livesänder älgjakt

Publicerad: 4 September 2015, 07:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

På måndag följer ett liveteam jägarna i Norrlands skogar under den årliga älgjakten.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Klockan 06.00 på måndag inleds höstens älgjakt, ett fenomen som engagerar stora delar av Sverige. Samtidigt går startskottet för vad Mittmedia menar är den mest avancerade bevakningen i älgjaktens historia.

Ett liveteam kommer att skickas ut för att följa jägarna i skogarna i Dalarna, Jämtland, Medelpad, Ångermanland och Hälsningland, samtidigt som jakthunden Ture kommer att gå att följa via en live-kamera fäst på en specialväst.

Alla strömmar kommer att kunna ses på samtliga av Mittmedias sajter. Dessutom kommer man att mixa samman de olika strömmarna till en stor sändning med expertkommentatorer som kommunicerar med tittarna.

Oskar Nord på Sundsvalls Tidning är producent för älgjaktsändningen och säger till Dagens Media att idén uppstod efter att kollegor i Hälsningland i fjol framgångsrikt gjorde en liknande sändning.

– Då sände man från ett jaktpass och hade en kamera riktad ut i skogen medan man berättade vad som hände under jakten. Intresset från allmänheten var stort, trots avsaknad av marknadsföring. Vi började prata om att genomföra någonting sådant här i våras och då att göra det på flera olika håll från flera olika skogar.

Oskar Nord berättar att någon föreslog att man skulle fästa en live-kamera på en jakthund, så det skulle bli möjligt att följa hunden under dess jobb i skogen. Det blev jakthunden Ture, en pigg Hälleforshund, som fick det speciella uppdraget.

– Det var en sådan där idé som lät klok men rätt galen, men om tekniken är med oss verkar det kunna fungera. Vi har sytt ihop en specialväst så all utrustning får plats och så har vi jobbat en hel del med att hitta lätt, anpassad utrustning.

Oskar Nord berättar att det inte har varit särskilt svårt att få jägare att ställa upp och delta i livesändningen och att stämningen har varit positiv.

Kommer publiken att uppskatta det här?

– Ja, det tror jag. Jakt är ju en väldigt stor del av vårt område och en stor del av livet för många av våra kunder. Många kanske inte kommer ut och jagar själva, men då kan man nu ändå följa med ut i skogen framför datorn på jobbet.

Enligt Oskar Nord är Mittmedia medvetna om att det finns en problematisk aspekt av det hela, en etisk diskussion som handlar om det är rätt att livesända dödandet av ett djur.

– Men jakt är någonting som pågår runt om i Sverige och i många andra länder och det ligger djupt rotat i vår kulur. Vi resonerar som så att vi inte hetsar till någonting, utan endast dokumentärt visar som som ändå hade hänt.

Vilka andra typer av fenomen kan ni tänka er att livesända på det här sättet?

– Vi är öppna för det mesta och tycker det är kul att testa våra vingar. Som företag är det viktigt att fortsätta leta efter nya utmaningar och höja ribban från det vi gjort tidigare. Nu hoppas vi först och främst att allting klaffar på måndag, mobiltäckning och Norrland är ju inte alltid en lätt kombination.

TV4 har tidigare gjort "slow-tv" under älgjakten.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.