Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

Mittmedia först ut med bank-id-inlogg

Publicerad: 14 Februari 2019, 06:50

Robin Govik, digitalchef på Mittmedia, och hans team planerar att rulla ut bank-id-lösningen nästa vecka.

Foto: Mittmedia

Mittmedia fimpar lösenorden för betalkunder. Rullar istället ut bank-id ut på de lokala sajterna. ”Det minskar friktionen och personaliserar kontot", säger Robin Govik, digitalchef på Mittmedia.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Minst vart tredje samtal till Mittmedias digitalsupport handlar om glömda lösenord eller andra inloggningsproblem. Medieföretagets digitala team har därför under lång tid skissat på en alternativ lösning – inlogg med bank-id. 

– Vi följer noga hur användarna använder tjänsten och märker att många försöker logga in flera gånger eller att man beställer nya lösenord för att de glömmer dem. Minskar vi friktionen så blir kunderna mer lojala, stannar kvar och använder produkten längre, säger Robin Govik till Dagens Media. 

De flesta svenskar är redan bekanta med bank-id och uppskattar inloggningsmetoden menar Robin Govik. Det är en av anledningarna till att utvecklingsteamet, med Katarina Ellemark i spetsen, har fastnat för lösningen. 

– Vi kan göra världens bästa journalistik men det måste vara enkelt att komma åt vårt innehåll. När vi frågar användarna så framgår det att bank-id är den metod som man tycker bäst om, säger Robin Govik

Dessutom blir kontot mer personligt. Inte helt oviktigt ur ekonomisk synvinkel. 

– Vi ser att många konton har många användare, kanske fem, sex per konto. Det har inte varit ett problem egentligen. Men nu när vi har byggt upp ett så pass stort kundunderlag ser vi att man betalar för det man använder. 

Mittmedia har ungefär 160 000–170 000 inloggade användare på sina sajter och appar.

– Dessutom bygger innehållets personalisering på inloggningen, om fler delar konto blir personaliseringen felaktigt. Du får en sämre produkt och upplevelse.

Är ni först ut i Mediesverige med lösningen?
– Jag tror det, hittills har jag inte stött på någon annan med bank-id som lösning för inlogg på en medieprodukt. Vår bank-id-kontakt på Nordea känner inte heller till något medieföretag som använder bank-id.

När sjösätter ni det här?
– Planen är inom en vecka, då kommer vi att börja i liten skala. Troligtvis som lösning för de som har glömt sitt lösen. Sedan skalar vi upp som en standardlösning.

Bank-id-inlogget som det ser ut i Sundsvall tidning.

Mittmedia blev i förra veckan uppköpt av Bonnier News och norska Amedia. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.