Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Miss Skinny bekräftar – är en pr-bluff

Publicerad: 25 September 2013, 05:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Precis som många misstänkte är size zero-butiken Miss Skinny en pr-bluff. Bakom ligger organisationen Riksföreningen mot ätstörningar.


Den har kallats för "vidrig", "empatilös" och "osmaklig". Men precis som många misstänkt är onlinebutiken Miss Skinny en bluff.

Det berättar Frisk & Fri, Riksföreningen mot ätstörningar, som står bakom kampanjen i dag.

" I 30 år har vi på Frisk & Fri arbetat mot ätstörningar, för ett samhälle där alla är fria att vara sig själva. Men det går för långsamt. Vi lanserade Miss Skinny för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. Vi måste börja prata om det här", skriver Frisk & Fri i ett mejl till Dagens Media.

Anledningen till pr-kuppen är att Frisk & Fri vill göra reklam för föreningens nya märkning för modeindustri.

" Ätstörningsproblematiken är komplex; allt handlar inte om skeva ideal. Men de bilder vi utsätts för varje dag driver utvecklingen åt fel håll. Modeindustrin måste ta sitt ansvar, och vi måste ta vårt. Det här är ett sätt att starta en debatt, men också en dialog", skriver de om märkningen.

På Miss Skinnys sajt finns nu en reklamfilm där reklamaren Nina Åkestam, radioprofilen Kitty Jutbring, skribenten Sandra Beijer och skådespelaren Klara Zimmergren medverkar.

Bakom kampanjen står reklambyrån Shout.

– Fram tills avslöjandet har folk varit väldigt arga och tyckt att det är hemskt att Miss Skinny marknadsför sig på det här sättet, precis som väntat. Det är förstås många mediemänniskor som tvivlat på att det här är på riktigt, samt en liten grupp som tyckt att den nya size zero-butiken är kanonbra, säger Pontus Caresten, copywriter på Shout, om reaktionerna på pr-kuppen.

Läs hela intervjun med Pontus Caresten här:

Se reklamfilmen nedan:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/YT-ivV05ucs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

På torsdag klockan 10.00 ska kampanjen följas upp med en presskonferens på Berns.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.