Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

”Minst sex Ipad-lanseringar nästa år”

Publicerad: 27 september 2010, 13:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Bonnier Tidskrifters Mama blev Sveriges första ipad-magasin. Varken Egmont och Aller Media har någon uppföljare i sikte.


Ämnen i artikeln:

mamaAller MediaBonnier TidskrifterEgmontIpad

– Vi har ingen planerad lansering i Sverige, men den första norska titeln kommer snart, säger Egmonts vd Per Kjellander.

Han vill dock inte berätta vilken titen det rör sig om eller exakt när det är dags. Förlaget har inte fått ett officiellt lanseringsdatum av Apple än.

Så småningom kommer även svenska Egmont-titlar i läsplatteversion.

– Vi testar i Norge och sedan utvärderar vi det innan vi bestämmer nästa steg. Det känns inte så bråttom eftersom det inte finns så många plattor i Sverige än, säger Per Kjellander.

På Bonnier Tidskrifter är resonemanget annorlunda. Genom att lansera Mama redan nu räknar man med att ha ett stort försprång när Ipad släpps i Sverige.

– Det här en medieform som vi verkligen tror på och där vi känner att vårt medieinnehåll passar bra. Därför börjar vi lanseringen nu, trots att marknaden inte finns än, säger Peder Bonnier, ansvarig för Digitala Magasin på Bonnier Tidskrifter.

Nästa år kommer fler titlar.

– Vi har en uttalat ambitiös ambition inför nästa år. Jag tror att vi har kommit ut med ett hyggligt antal titlar innan året är slut, säger

Exakt hur många det blir och vilken tidning som står näst på tur vill han dock inte säga.

– Antalet beror på när plattan kommer, men det blir minst sex till åtta titlar nästa år. Men nu vill vi se hur folk tar emot Mama och ge annonsörerna en chans att se och experimentera med formatet.

Aller Media har ingen nära förestående läsplatte-lansering på gång, men ”följer utvecklingen noga”. Det säger affärsutvecklingsdirektören Hans Althin.

– Speciellt i USA där det sprutar ut läsplattor nu. Vi vill inte gå vidare och utveckla en produkt speciellt för Ipad, eftersom det inte är så troligt att den blir allenarådande, samtidigt som vi vill vara redo så fort det finns en marknad att gå ut på, säger han.

Allers försöker nu välja mellan olika publiceringsplattformar, och har inte satt ner foten än.

Hans Althin tror inte att det blir Bonnier Tidskrifters Mag+, trots att han tycker att Bonnier har lyckats väl med att skapa en läsupplevelse utöver det tryckta magasinet, vilket han menar är absolut nödvändigt för att läsaren ska vilja köpa.

– Betalningsviljan hos läsaren är viktigare än annonsörernas intresse för oss just nu. Bonnier och flera amerikanska aktörer har kommit långt, men jag tycker fortfarande att det är något som fattas, säger han.

I somras startade de tre förlagen en gemensam nordisk satsning, NDMI, för att utveckla marknaden för digitala tidningar.

– Eftersom marknaden är ny gör vi alla en tjänst om vi kan hitta en gemensam standard när det gäller annonsformat, valuta och distributionsformer, säger Hans Althin.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev