Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Minskat förtroende för sociala medier bland unga

Publicerad: 6 Mars 2014, 13:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:45

Jämfört med förra året har omkring hälften så många i gruppen 16-29 år ganska eller mycket stort förtroende för Facebook och Twitter.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Enligt Medieakademiens förtroendebarometer, vars data samlas in av TNS Gallup och TNS Sifo, sjunker förtroendet för sociala medier.

Av de tillfrågade i gruppen 16-29 år som tillskriver sig en åsikt har 15 procent ganska eller mycket stort förtroende för Twitter. Att jämföra med 28 procent 2013.

Motsvarande siffror för Facebook är 14 procent i år, jämfört med 31 procent 2013.

Förtroendet för de sociala mediejättarna i den angivna gruppen har således omkring halverats på ett år.

Public service-företagen toppar listan över medieförtroendet, men även de får sig en känga av den generella förtroendeminskningen.

69 procent bland de tillfrågade i åldersgruppen 16-29 år som har en åsikt har ganska eller mycket stort förtroende för SVT, en minskning med 10 procentenheter från föregående år.

Motsvarande siffror för Sveriges Radio är 68 procent, en minskning med 11 procentenheter jämfört med 2013.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.