Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Minskad vinst för sociala experter

Publicerad: 9 juni 2009, 14:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:33

PR-byråerna tävlar om vem som är bäst på sociala medier. JMW är ett av de företag som synts och hörts mest. Men några stora vinster på hypen runt sociala medier görs inte än.


JMW:s årsredovisning visar på en omsättning på 12,7 miljoner kronor 2008, en minskning med 600.000 kronor sedan 2007 och 400.000 kronor mer än 2006.

– Vi kände av lågkonjunkturen tidigare än många andra och att vi tappade en av våra stora uppdragsgivare slog ingenom under 2008, säger Björn Mellstrand, vd, grundare och en av ägarna till JMW Kommunikation.

Resultatet efter finansiella poster 2006 låg på 1,4 miljoner kronor, 2007 låg resultatet på en miljon medan det förra året slutade på 176.000 kronor.

– Jag tycker resultatet är helt okej. Vi har jobbat med att bygga upp vår kompetens och investerat i medarbetarna. Jag får bra betalt och ska inte klaga på min lön men jag driver inte JMW för att tjäna stora pengar, säger Björn Mellstrand.

JMW är en av de pr-byråerna som tagit tydligast position mot sociala medier de senaste åren. Flera av medarbetarna är flitigt anlitade som talade och ofta citerade i media när det är dags att prata Facebook, Twitter eller andra sociala medier.

– Jag hoppas att den uppmärksamhet vi har fått återspeglar sig i vår kompetens. Vår strategi har varit att rekrytera och kompetensutveckla för att hålla upp kunskapen inom företaget och därmed har vinsterna hållits nere.

I början av året fick JMW in Microsoft som kund. Mjukvarujätten blev därmed byråns största kund. Enligt Björn Mellstrand ser 2009 bra ut och byrån budgeterar för en större vinst än under 2008.

– Men fortfarande finns det frågetecken runt hur tjänster för sociala medier ska faktureras. Fortfarande handlar det mycket om fakturering per timme. Vi tittar väldigt mycket på hur vi ska kunna paketera tjänsterna och ta betalt utifrån resultat. Men det är 10.000-kronorfrågan och långt i från lätt, säger Björn Mellstand.

 

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.