Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Minskad förlust – men högre skulder för Breakit

Publicerad: 30 Juni 2020, 13:19

Camilla Björkmans utmaning när hon tillträdde som vd var att göra Breakit lönsamt på 100 dagar.

Foto: Janne Næss

BOKSLUT. Breakit ökar omsättningen med 8 miljoner – och tar igen sig något efter förlusttyngda 2018.


Ämnen i artikeln:

BreakitCamilla Björkman

Techsajten Breakit ser ut att återhämta sig från brakförlusten på 5,6 miljoner kronor, år 2018. Medgrundaren Olle Aronsson beskrev 2018 som det jobbigaste året någonsin för företaget, i samband med att bokslutet släpptes förra året.

LÄS MER: Breakit gör storförlust 

2019 har förlusten minskat till 2,2 miljoner kronor, samtidigt som nettoomsättningen ökat till 21,7 miljoner kronor – från 13,7 miljoner året innan. 

Vd:n Camilla Björkman skriver dock i förvaltningsberättelsen att bolaget tagit ett företagslån om 1,5 miljoner kronor, för att finansiera sin expansion inom event och sälj – samt för att få fart på sin premiumsatsning.

Både de kortfristiga och långfristiga skulderna har ökat: De kortfristiga från 2,8 miljoner till 5,1 miljoner kronor. De långfristiga från 875 000 kronor till 1,4 miljoner.

I vintras gav Breakits vd Camilla Björkman sig själv uppgiften att göra bolaget lönsamt på 100 dagar. Breakit har dock liksom de flesta i branschen drabbats ekonomiskt av coronapandemin. 

LÄS MER: Camilla Björkman: ”Ångest och oro är mina drivkrafter” 

Bolaget har både korttidspermitterat anställda samt tvingats avsluta en provanställning. I bokslutet skriver man att eventavdelningen har varit tvungna att tänka om, flytta om och digitalisera. 

”Vissa potentiella intäkter har med anledning av detta blivit lidande, framförallt i samband med den inställda Almedalsveckan. Alternativa idéer och intäktsmöjligheter har dock tagits fram”, står det att läsa.

Breakit har liksom många andra medier upplevt ett ökat nyhetsintresse under pandemin, och antalet besökare har ökat till sajten. bolaget gör prognosen att detta kommer att fortsätta generera annons- samt prenumerationsintäkter.

Dagens Media har sökt Camilla Björkman.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BreakitCamilla Björkman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.