Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Minskad digital tillväxt spås i USA

Publicerad: 22 Oktober 2019, 11:29

Foto: Pixabay / Wikimedia Commons

De digitala annonsintäkterna växer men kan komma att minska, enligt IAB:s senaste rapport för den amerikanska marknaden.


Ämnen i artikeln:

IAB

Under det första halvåret växte de digitala annonsintäkter till 58 miljoner dollar, vilket är en ökning med 17 procent, skriver Adage. Det enligt IAB:s rapport som kommer två gånger per år och som är framtagen med hjälp av Pwc. 

Trots den kraftiga ökningen visar rapporten på möjliga motgångar för tillväxten som kan leda till den första nedgången på tio år. Även om siffrorna visar på en ökning med 17 procent, är det samtidigt en mindre ökning jämfört med den senare halvan av 2018. Liknande minskning har man inte sett sedan den stora finanskrisen 2009, skriver PWC i rapporten. 

Ytterligare en lågkonjunktur och USA:s regleringar när det kommer till integritet och data kan komma att få en negativ effekt på den digitala tillväxten. 

– Jag har genomgått två ekonomiska nedgångar med dessa [IAB] studier och i båda fallen, även om branschen växte supersnabbt, hade den övergripande ekonomin en inverkan på all digital marknadsföring, skriver David Silverman, partner hos PWC, i rapporten. 

Vindarna kan dock komma att vända till fördel för de digitala annonsintäkterna genom tillväxt inom video, digitalt ljud, avancerad tv och nya innovationer genom införandet av 5G. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.