Digitalt
Milstolpen: Youtube Shorts når 50 miljarder dagliga visningar
Publicerad: 3 februari 2023, 07:00
Youtubes Tiktok-utmanare ”Shorts” har passerat milstolpen 50 miljarder dagliga visningar.
Foto: Youtube
Kortvideformatet ”Youtube Shorts”, som lanserades 2021, har nu passerat 50 miljarder dagliga visningar.
När Dagens Media i oktober i fjol träffade Michelle Kadir, Sverigechef på Youtube, hade Kortvideformatet ”Youtube Shorts” 30 miljarder dagliga visningar och och 1,5 miljarder inloggade användare i månaden.
– Det visar att vi är ett stort och stabilt företag men samtidigt progressivt och fortsätter att ta ny mark, sade hon till Dagens Media.
Vidare lyfte Michelle Kadir Shorts, som numera ingår i Youtubes partnerprogram, som en viktig faktor för Youtubes utveckling framåt.
På torsdagen meddelade Sundar Pichai, vd för moderbolaget Alphabet, att siffran över de dagliga visningarna av just ”Shorts” har stigit till 50 miljarder. Det sade han under en presentation för bolagets kvartalssiffror för 2022 års fjärde kvartal, rapporterar Business Insider. ”Shorts” har på grund av sitt kortvideoformat ofta beskrivits som en Tiktok-utmanare.
LÄS OCKSÅ: Youtubes Sverigechef: ”Vårt 'mission statement' är att ge alla en röst”