Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Miljonstöd till social resesajt

Publicerad: 26 Maj 2011, 05:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Sociala resesajten Vacation Relation går i graven och återuppstår som Tripl – med nya investerare och en utökad tjänst. ”Vacation Relation-tjänsten var för smal”, säger grundaren David Los.


Svenska resestartupen Vacation Relation uppmärksammades bland annat av prestigefulla it-sajten Tech Crunch vid lanseringen förra året.

Sedan dess har upphovsmännen David Los och Peter Sullivan letat finansiärer, partner och medarbetare.

– Det har varit fram och tillbaka med investerare. Vi fick mycket uppmärksamhet i början och många hörde av sig, men alla var inte seriösa visade det sig, säger David Los, som ansvarar för tjänstens affärsutveckling.

Nu har dock 2 miljoner kronor säkrats från tre finansiärer, och fyra utvecklare och designers har rekryterats till kontoret i Hammarby Sjöstad.

– Vi har en svensk och en schweizisk finansiär som är involverade i resebranschen, och en affärsängel från New York som blir en dörröppnare för att söka mer pengar i USA, säger David Los, som inte vill namnge finansiärerna.

Syftet med Vacation Relation var att koppla ihop resenärer på väg till samma resmål. När sajten snart nylanseras under namnet Tripl är konceptet utvecklat.

– Tidigare kopplade vi bara ihop dem som skulle till samma plats vid samma tillfälle, vilket är en alldeles för begränsad tjänst. Vi behöver betydligt mer trafik för att ge värde till användarna, säger David Los.

I den nya versionen, som släpps i mitten av juni, används Facebook och Linkedin för att koppla ihop Tripl-medlemmarna med egna vänner och med vännernas nätverk.

– Nu kan man komma inte bara med andra resenärer, utan även med lokalbefolkningen och personer som är på väg till ens egen hemstad, även när man själv inte reser.

Svenska researrangören Solresor och resesajten Budgetplaces.com är med som partner vid nylanseringen.

De kan använda Tripl i sin bokningsprocess och visa vilka som befinner sig på ett visst resmål under en viss period, och ska även kunna rikta sig specifikt till medlemmarna.

Jakten på fler samarbeten pågår. Diskussioner förs bland annat flere researrangörer, bland annat Apollo, berättar David Los.

– Det är bättre med en gemensam social resesajt än att varje researrangör har sin egen. Resenärerna vill ha kontakt med så många som möjligt, inte bara folk från samma resebolag.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.