Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Miljonförlust för Kit

Publicerad: 15 Juli 2016, 08:06
Uppdaterad: 15 Juli 2016, 08:17

Bonniers digitala satsning Kit gör storförlust på 22 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Kit

Sajten Kit lanserades i april 2015, sedan grundarna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg lämnat sin tidigare arbetsgivare Bonnier Tidsskrifter för att starta en mediesajt som helt och hållet bygger på flödesanpassat innehåll.

Efter en investering på 50 miljoner kronor äger Bonnier Growth Media ungefär två-tredjedelar av Kit, medan resten är fördelat på de tre grundarna och bolagets anställda.

Satsningen har dock kostat stora pengar, och nu rapporterar Di Digital att 2015 blev ett riktigt förlustår för Kit. Intäkterna för året var “mer eller mindre noll” och sammansfattas med en förlust på 22 miljoner kronor.

– Vi började sälja i Q1 i år. Särskilt det senaste kvartalet har varit väldigt bra. Det känns som att vi har en produkt som marknaden behöver och våra kunder, som jag upplever det, är mycket nöjda, säger Peder Bonnier till DI.

På frågan om Kit kommer att göra vinst i år, svarar han helt enkelt ”nej”.

Förlusten förklaras delvis med ett stort antal rekryteringar, där personalstyrkan har växt från fem personer vid starten, till dagens 35.

I början av 2016 hade Kit ungefär 28 miljoner kronor kvar i kassan, skriver DI. Några planer på att ta in ytterligare kapital finns inte, säger Peder Bonnier till tidningen.

Kit ska därmed räkna med att nå lönsamhet inom två år, förutsatt att kostnaderna inte minskar ”dramatiskt”.

– I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka. Som det ser ut nu kommer vi inte behöva mer kapital. Sen beror ju allting givetvis på hur marknaden utvecklar sig, fortsätter Peder Bonnier till DI.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kit

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev