Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Mikael Björklund blir global digitalchef på Filippa K

Publicerad: 2 Mars 2018, 06:47
Uppdaterad: 2 Mars 2018, 07:51

Mikael Björklund blir ny global digitalchef på Filippa K. Foto: Patriksson Communication

Modejätten Filippa K storsatsar för att digitalisera varumärket och expandera globalt. Som del i det ledet tillsätts den globala digitalchefen Mikael Björklund. "Vi har ambitiösa mål framåt", säger han till Dagens Media.


Filippa K har 25 år i branschen och är en välkänd ikon inom svenskt och skandinaviskt mode. Varumärket finns på 60 marknader världen över, med egna butiker och över 500 återförsäljare.

Precis som för många modejättar står varumärket inför en omvandling i en digitaliserad värld.

Som en del i Filippa K:s satsning på digitalisering och globalisering tillträder därför Mikael Björklund som global digitalchef för varumärket.

– Vi har ambitiösa mål framåt och mitt uppdrag handlar om att transformera Filippa K digitalt och möjliggöra en lyckad global expansion, säger Mikael Björklund till Dagens Media.

Mikael Björklund berättar att med satsningen så vill man positionera sig som det främsta skandinaviska designvarumärket på en global arena.

– Det handlar inte bara om vår e-handel, utan om all dialog och kommunikation online. Vi vill ha varumärkeskännedom på marknader där vi tidigare inte varit aktiv. Nå fram till nya kunder med vår värld av produkter och vår vision där enkelhet är den ultimata lyxen.

Mikael Björklund har erfarenhet av att leda tech-organisationer och kommer senast från Consortio Fashion Group. Där hade han en nyckelroll i vändningen som gjorde företaget till en av de mest lönsamma och snabbast växande e-handelsaktörerna i Norden 2017.

Utmaningarna med digitaliseringen menar Mikael Björklund ligger i den ständiga förändringen och att hinna hålla samma takt som tekniken och kundernas beteende.

– Men vi ser också möjligheterna med alla dessa utmaningar, säger han.

Vad ingår i processen med att digitalisera Filippa K?

 – Digitaliseringen handlar om att ompröva allt vi gör ur det "digital first"-perspektiv för framtidens handel. Vi kommer behöva omvärdera vår nuvarande affär och sätta målbilden för framtidens digitala Filippa K under olika tidsintervall och mognadsfaser. Därefter finna system och talanger som kan gör visionen och den gedigna digitala expansionen en möjlighet.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.