Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Microsofts och Yahoos samarbete osynligt

Publicerad: 3 September 2009, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Yahoo och Microsofts samarbeten runt sök kommer inte synas i Google-landet Sverige.


I somras presenterade Microsoft och Yahoo tillslut ett samarbete som innebär att Yahoo bygger sin sökmotor på teknik från Microsoft och att Yahoo får exklusiva säljrättigheter på Microsofts sökplattform. Avtalet ska skrivas under den 27 oktober men i Sverige är det tveksamt om några förändringar alls kommer att synas.

- På kort sikt sker inga förändringar. Redan innan avtalet var det Yahoo som skötte sökordsförsäljningen på Live Search. Microsofts sökannonshanteringssystem adCenter är just nu inte utrullat i fler länder i Europa än Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Försäljningen i Sverige sköts i nuläget av Yahoo via deras europeiska organisation, säger Fredrik Wallner, marknadschef för Microsoft Advertising i Sverige.

I Sverige finns i dag ingen personal som dedikerat säljer för Microsofts nya sökmoter. Microsoft fortsätter dock att sköta sin displayannonsering själva. Det kan dock ta upp till två år innan alla praktiska förändringar är på plats.

– Därför är det för tidigt att svara på frågan om det kommer at innebära några förändringar för vår lokala organisation, säger Fredrik Wallner.

Patrik Gamryd, vd på seo-konsulten Iprospect, tror inte att avtalet kommer ge något större avtryck i Sverige.

– I USA är det här en big deal men i Sverige är både Yahoo och Microsoft så små på sökområdet. Än så länge vet vi inte vad som är på gång men jag tror det varken gör till eller från på den svenska marknaden vad de gör, säger Patrik Gamryd.

Mattias Falkendal, vd på Klikki, har en något annorlunda uppfattning.

– Trenden är att Yahoo är på väg tillbaka som en intressant kanal på den Nordiska marknaden. Bing har fått bra recensioner som sökmotor men är mindre beprövad som annonskanal. Men det blir tydligare att man måste ha en strategi för flera sökkanaler.

Någon samlad statistik för hur sökmotormarknaden ser ut i Sverige finns ej. Den uppskattningen som flera branschbedömare gör är att Google har runt 90 procent av den svenska marknaden. På global basis är dominansen inte lika stor även om Google är störst och den sökmotor som ökar mest.

Enligt färska siffror från Comscore gjordes 114 miljader sökningar under juli månad i världen. Av dessa gjordes 67 procent, knappt 77 miljarder, hos Google. Det är en ökning med 58 procent jämfört med juli 2008.

Yahoo är den näst största sökmotorn med 9 miljader sökningar men med en tillväxt på bara två procent. På Microsofts sökmotorer gjordes 3,3 miljarder sökningar, en ökning med 41 procent jämfört med förra året. Fredrik Wallner tror på en större synlighet för Google-utmanarna i och med det nya samarbetet.

- Jag tror att det blir en naturlig följd av ett starkare erbjudande som dessutom förhoppningsvis får medvind av ökat intresse och ökat användande av Bing. Det vi kan se från marknader som utvärderat Live Search/Bing är att sökmotorn verkar väl svara upp mot både annonsörer och konsumenters behov. Andelen konverterande kunder är i oberoende mätningar högre för trafik som kommer från Bing än andra sökmotorer, säger Fredrik Wallner.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.