Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Microsoft utmanar Google - igen

Publicerad: 28 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Microsoft fortsätter kampen om att bli en jätte på sökmarknaden. Reklam för 100 miljoner dollar ska sätta nya sökmotorn Bing på kartan.


I mars läckte bilder på Microsofts kommande sökmotor med kodnamnet Kumo ut på nätet. Sedan dess har Microsoft bytt namn på produkten till Bing. Advertising Age rapporterar nu att Microsoft planerar en reklamkampanj på mellan 80 och 100 miljoner dollar för att lansera sökmotorn. Det här kan jämföras med att Google under hela 2008 la 25 miljoner dollar på reklam enligt TNS Media Intelligence.

Kampanjen ska inte direkt attackera Google eller Yahoo utan visa på att sök inte fungerar så bra som kunderna vill genom att fråga om sök verkligen löser konsumenternas problem, skriver AdAge.

Efter Microsofts försök att köpa Yahoo är detta nu en ny taktik för att ta del av miljarderna som investeras i sökannonsering. Men Bing får redan kritik. PC World anser att sökmotorn enbart verkar vara en kopia av vad som redan finns på marknaden.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.