Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Microsoft startar IDG-konkurrent

Publicerad: 22 januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Microsoft dödförklarar pressreleasen. Istället börjar informationsavdelningen blogga om Microsoftnyheter och hoppas kunna konkurrera med bland annat IDG i nyhetsflödet.


Nyhetsflödet ska succesivt styras över från traditionella pressreleaser till bloggen.

- Det var få som hittade till pressrummet på webben. Nu tar vi ett bredare grepp på vår kommunikation och bloggen riktar sig inte bara till journalister utan till alla, säger Microsofts informationschef Christofer Björkvall.

Med bloggen vill han ta upp kampen om företagets nyheter med mediesajter som Cnet och IDG.

- Tidigare kunde vi inte konkurrera med liknande sajter när det kom till att berätta om vårt egna företag. Vi ska inte bli en egen tidning men vi blir till viss del en egen nyhetskanal som kan ha en större spridning och snabbhet än tidigare.

Enligt Chrisofer Björkvall finns ett 30-tal bloggare inom Micorsoft i Sverige som på ett eller annat sätt bloggar med anknytning till sina jobb. Under förra året uppmärksammades flera fall där bloggare fick sparken eftersom att deras arbetsgivare inte gillade bloggen. Bland annat fick Axel Bringéus lämna sitt jobb som biträdande varumärkeschef på Procter & Gamble på grund av sin blogg. Att folk skulle få sparken från Microsoft på grund av en blogg ser Christofer Björkvall som osannolikt.

- Vi har en väldigt öppen bloggpolicy, men givetvis handlar det i bloggar precis som i andra lägen där vi kommunicerar med kunder om sunt förnuft. Men vi uppmuntrar våra anställda att blogga.

Microsoft har till exempel en kundombudsmansbloggsom en del av sin kundsupport. I bloggen uppmärksammas bland annat hur medier skriver om Microsoft. På bloggarlistan finns också Microsofts marknadschef Fredrik Wallner.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.