Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Microsoft sparkar annonsäljare – "Sverige påverkas inte"

Publicerad: 5 November 2014, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

Ett hundratal annonsförsäljare tvingas lämna bolaget.


Uppsägningarna är del av det stora besparingspaket som Microsofts vd Satya Nadella aviserade i somras.

Totalt ska personalstyrkan minskas med totalt 18 000 tjänster världen över.

Business Insider rapporterade först att Microsoft säger upp hela den globala annonsstyrkan, men enligt Adage och Wall Street Journal rör det sig snarare om ett hundratal av totalt 2 000 medarbetare på Microsofts globala annonsavdelning.

Enligt Wall Street Journal rör det sig om bland annat om specialistroller. Framöver ska Microsoft inte ha specialister enbart dedikerade till en disciplin, som mobilt eller webb-tv, skriver tidningen.

– Reduceringen som skett är i linje med det som kommunicerats tidigare. Vi har tagit ett ytterligare steg i effektiviseringen som annonserades i juli, säger Rikard Bildsten, chef för Microsoft Advertising i Sverige, till Dagens Media.

Rikard Bildsten kan inte ge några detaljer om uppsägningarna men säger att det inte är aktuellt med uppsägningar bland svenska annonsförsäljare.

– Microsoft Advertising i Sverige påverkas inte av detta och vi är just nu på gång att anställa ytterligare en account manager till vårt team här lokalt, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.