Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Microsoft öppnar för målgruppsstyrd RTB

Publicerad: 2 December 2014, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18

Microsoft lanserar målgruppstyrning och premiumformat för programmerade köp i annonsbörsen.


Ämnen i artikeln:

Microsoftprogrammatic buyingRTB

Sverige, Norge, Danmnark och Finland är först ut när Microsoft Advertising utökar sin annonslösning för programmerade köp, eller RTB.

– Vi är utvalda då man anser att mognaden i Norden är stor, säger Rikard Bildsten, chef på Microsoft Advertising i Sverige.

I den nya annonslösningen blir det dels möjligt att köpa premiumformat via Microsofts annonsbörs. Köpen görs via Deal ID, vilket innebär att det går att koppla särskilda villkor till affären, exempelvis ett lägstapris.

Den andra nyheten är att Microsoft förbättrar möjligheten till målgruppsanpassning vid programmerade köp, genom att tillgängliggöra anonymiserad data om sina användare.

– Sammanfattningsvis kan man säga att vi erbjuder RTB-handel med tillgång till vår förstahanddata. Annonsörerna kan då i stor skala styra exakt på ålder och kön. Dessutom släpper vi större format vilket ytterligare ger möjligheten för annonsörer att jobba med varumärkeskampanjer i börsen, säger Rikard Bildsten.

Microsofts annonsbörs omfattar annonsutrymmen på samtliga av bolagets plattformar, däribland MSN, Skype och Windows.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.