Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Microsoft öppnar för målgruppsstyrd RTB

Microsoft lanserar målgruppstyrning och premiumformat för programmerade köp i annonsbörsen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 02 December 2014, 08:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:18

Ämnen i artikeln:

Microsoftprogrammatic buyingRTB

Sverige, Norge, Danmnark och Finland är först ut när Microsoft Advertising utökar sin annonslösning för programmerade köp, eller RTB.

– Vi är utvalda då man anser att mognaden i Norden är stor, säger Rikard Bildsten, chef på Microsoft Advertising i Sverige.

I den nya annonslösningen blir det dels möjligt att köpa premiumformat via Microsofts annonsbörs. Köpen görs via Deal ID, vilket innebär att det går att koppla särskilda villkor till affären, exempelvis ett lägstapris.

Den andra nyheten är att Microsoft förbättrar möjligheten till målgruppsanpassning vid programmerade köp, genom att tillgängliggöra anonymiserad data om sina användare.

– Sammanfattningsvis kan man säga att vi erbjuder RTB-handel med tillgång till vår förstahanddata. Annonsörerna kan då i stor skala styra exakt på ålder och kön. Dessutom släpper vi större format vilket ytterligare ger möjligheten för annonsörer att jobba med varumärkeskampanjer i börsen, säger Rikard Bildsten.

Microsofts annonsbörs omfattar annonsutrymmen på samtliga av bolagets plattformar, däribland MSN, Skype och Windows.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.