Digitalt presenteras av:

Microsoft och Playad skriver webb-tv-avtal

Microsoft och Playad Media Group ingår samarbetsavtal för webb-tv i Microsofts plattformar via MSN.

Microsoft och Playad skriver nu ett 3-årigt webb-tv-avtal som inkluderar rättigheter i alla nordiska marknader, med Sverige först ut.

Genom Playads plattform för syndikerad webb-tv, Youplay, kommer MSN att få tillgång till videoinnehåll från hela nätverket samt från Playads innehållspartners AFP, Paris Mode, Getty Images, Worlds Sports, Anagram, Look´n´cook, med flera.

Microsofts innehålls- och informationstjänster består i dag av konsumentstartsidan msn.se, förinstallerade appar i både Windows 8 och Windows 10 samt Windows Phone och innehåll i Microsoft Edge, den nya webbläsaren i Windows 10.

Tjänsterna är navet i Microsofts online-erbjudande till konsumenter och syftet ska vara att "informera, engagera och underhålla".

Utöver Skype, Outlook.com, Office 365 och Onedrive, samt utvalda tredjepartstjänster som Facebook och Twitter som integrerats i msn.se, kommer innehållet från flera samarbetspartners som bland annat Metro, Veckans Affärer, Vagabond och Teknikens Värld.

Samarbetet med Playad möjliggör nu för MSN att publicera syndikerat innehåll från anslutna publicister i Youplay-nätverket, som till exempel LRF Media, NWT, VF, Nyheter24, Affärsvärlden, Allt för Föräldrar, samt från Playads innehållspartners. På så vis ska MSN kunna stärka sitt innehållserbjudande och hitta ytterligare intäkter.

– Genom Playads webb-tv-plattform Youplay får MSN tillgång till teknik och ett stort bibliotek av rörligt premiuminnehåll, vilket ligger helt i linje med vår satsning när det kommer till rörligt material. Innehåll inom nyheter, nöje, sport med mera är precis vad våra besökare vill konsumera, säger Rickard Berthold, ansvarig för affärsutveckling och partnerskap på MSN i Sverige, i ett pressmeddelande.

Avtalet omfattar Norden och först ut är Sverige. Därefter har de övriga nordiska länderna möjlighet att koppla på Youplay och ta del av det befintliga premiuminnehållet som finns tillgängligt i plattformen.

– Samarbetet med Microsoft och deras inträde som publicist i Youplay känns verkligen spännande. Det stärker oss i syndikeringsarbetet. Speciellt då Microsoft som kanal har en bred målgrupp och stor räckvidd som driver mycket trafik. Det innebär att våra publicister i nätverket nu får ännu större möjlighet att nå ut med sitt innehåll till en större publik och därmed ytterligare öka sina intäkter, säger Jonna Strandberg, nordisk chef för Youplay på Playad, i pressmeddelandet.

Youplay har ca 150 publicister i sitt nätverk.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2015-11-04 11.14Uppdaterad 2016-02-22 09.21

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: