Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Metros Gaga-nummer nådde 800 miljoner

Publicerad: 16 November 2011, 09:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:50

Metros pr-kupp att bjuda in Lady Gaga som gästredaktör fick stort genomslag världen över. ”Så stor uppmärksamhet har vi aldrig fått tidigare”, säger internationella marknadschefen Christian Quarles.


Ämnen i artikeln:

SimeSime 2011

Det var i maj förra året som Metro lät Lady Gaga vara chefredaktör för en dag.

Förhandlingarna var långa och komplexa. Två och en halv månad tog det att komma överens till ett avtal som både Lady Gaga och Metro kunde leva med, berättade Metros internationella marknadschef Christian Quarles för Sime-publiken på onsdagsförmiddagen.

När dagen kom var Christian Quarles långt ifrån säker på att Lady Gaga faktiskt skulle dyka upp på redaktionen som utlovat. Och nervositeten steg när hon inte var där på den överenskomna tiden.

– Som den superstjärna hon är kom hon sent, men efter två timmar dök hon upp i full Lady Gaga-mundering. Hon var väldigt trevlig och engagerade sig verkligen i redaktionsarbetet, säger Christian Quarles.

Lady Gaga-numret lanserades med en tävling om att bli superstjärnans redaktionsassistent under dagen.

– När vinnaren läste upp sin motivering om vad Lady Gaga betytt för honom, började Lady Gaga gråta vilket fick resten av redaktionen att också börja gråta.

– Det kändes som en film, säger Christian Quarles.

Samtliga 64 Metro-versioner hade Lady Gaga på omslaget nästa dag. Många av kolportörerna var Gaga-klädda och ordnade egna event.

– Räckvidden på Lady Gaga-numret var 800 miljoner. Efteråt såldes Gaga-tidningar på Ebay. Som mest såldes den för 15 dollar, vilket ju är väldigt bra för en gratistidning.

Även annonsmässigt var Gaga-upplagan en framgång. Metro startade en internationell tävling där den som sålde mest fick träffa Lady Gaga. Försäljningen ökade med 16 procent, enligt Christian Quarles.

– Det sorgliga är att vinnaren, en tjej från Ryssland, inte fick visum för att åka till London. Så det blev en säljare från Danmark som fick träffa Gaga istället.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SimeSime 2011

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.