Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Metro startar ekonomisajt

Publicerad: 6 april 2017, 14:24
Uppdaterad: 6 april 2017, 15:10

Metros redaktion på Regeringsgatan. Foto: Janne Naess

Metro ska få en ny ekonomisajt. Men om inte Realtid-bråket når ett slut kan den få heta Real24.


Ämnen i artikeln:

MetroChristen Ager-Hanssen

Metro ska lansera en ny sajt affärs- och finanssajt, meddelade Custoskoncernen i ett pressmeddelande via Metro på torsdagseftermiddagen. Satsningen ska innehålla webb-tv, poddar och utrymme i Metros pappersutgåva.

Mikael Samuelsson blir affärsområdeschef och Staffan Erfors blir chefredaktör även för ekonomisajten.

– Som chefredaktör på Realtid fann jag det mycket stimulerande att få bevaka finansbranschen och det är ett privilegium att få bygga upp den här nya satsningen på ekonomijournalistik. Att just Mikael Samuelsson valts för att leda affärsområdet tycker jag är en tydlig illustration på hur viktig ägarna tycker den här satsningen är, säger Staffan Erfors i en kommentar.

Enligt Custos vd Christen Ager-Hanssen är satsningen i linje med deras vision om att "att bygga ett Bloomberg för Norden". Nysatsningen är tänkt att använda Realtids varumärke och Mikael Samuelsson är Custos kandidat till vd-posten på Realtid.

– Men om inte ägarfrågan där blir löst på Realtids bolagsstämma så kommer vi använda ett eller flera andra varumärken. Vi har redan registrerat domänerna Real24.se, Real24.no, Real24.dk och Real24.co.uk, säger Christen Ager-Hanssen, styrelseordförande Metro.

Mikael Samuelsson har varit försäljningsdirektör på Metro Nordic och var tidigare med och grundade E24, som då hette Närlingsliv24/N24, tillsammans med Per Lundsjö. På E24 var han vice vd och försäljnings- och marknadsdirektör.

– Mikaels genuina kompetens på området gör honom till perfekt i rollen som affärsområdeschef för vår nya satsning. Hans imponerande bakgrund med starten av E24 gör honom som klippt och skuren för detta och jag är väldigt glad att han tar sig an uppgiften, säger Christen Ager-Hanssen.

Mikael Samuelsson säger att Metro har alla möjligheter att skapa Nordens starkaste erbjudande inom affärs- och ekonomijournalistik.

– Ur ett annonsörsperspektiv vet jag att det här är efterfrågat och det kompletterar Metros utbud på ett utmärkt sätt.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

MetroChristen Ager-Hanssen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.