Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Metro ska syna virala historier

Publicerad: 13 Mars 2014, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:44

TIdningen lanserar idag "Viralgranskaren", som ska skärskåda historier som sprids i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Metro

Granskningen drivs av Linnéa Jonjons och Åsa Larsson, samt Metros sociala medier-redaktör Jack Werner.

– Utan att bli för pretentiös är detta, som jag ser det, en av journalistikens mest grundläggande uppgifter. Det vi berättar på sociala medier har omedelbara och påtagliga effekter på vår omvärld, eftersom de är två sidor av samma mynt. Då måste vi stiga in och granska dessa historier, säger han i ett pressmeddelande.

Satsningen bygger dels på att läsarna uppmärksammar tidningen på virala historier som sprids på sociala medier, och dels ett särskilt redaktionellt fokus på att reda ut dem.

– Vi räknar inte med att följa upp alla tips, åtminstone inte i publiceringar. Ibland kanske vi nöjer oss med att upplysa tipsaren om vad vi kommit fram till. Huvudsaken är att kunna punktera de största och mest kritiska ryktena, säger Jack Werner.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.