Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Metro lanserar dejtingapp

Publicerad: 11 November 2010, 15:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Metro släpper Iphone-applikationen Speedflirt. "En dejtingtjänst passar bra för vår unga urbana målgrupp", säger utvecklingschefen Henrik Johansson till dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Metro

Till skillnad från andra dejtingtjänster där olika profiler - och intressen - matchas mot varandra så fokuserar Speedflirt på bilder.

Användarna skickar helt enkelt ”flörtar” till personer de finner intressanta. Är känslan ömsesidig kan personerna börja chatta med varandra.

Det låter ytligt?

– Vi går tillbaka till hur den verkliga dejtingscenen ser ut, du gillar vad du ser och börjar flörta om det finns intresse. En dejtingtjänst passar bra för vår unga urbana målgrupp, säger Henrik Johansson.

När en användare laddar ned appen första gången ingår en månads gratisabonnemang. Därefter kan man prenumerera på tjänsten för 49 kronor i månaden. Dessutom finns en gratisversion, då endast två flörtar om dagen ingår.

– Sedan finns det tankar på att öppna gratisversionen för reklam, säger Henrik Johansson.

År 2009 investerades endast 50 miljoner kronor i mobilreklam – trots att många spått mediets genombrott redan flera år tidigare. Enligt IRM ökar investeringarna i mediet med 40 procent i år, medan den övriga annonsmarknaden spås öka med 5 procent.

– Marknaden är liten i förhållande till andra medier, men det är också en av de kanaler som växer snabbast. Sverige ligger efter jämfört med till exempel på Asien och det är ingen tvekan om att fler medieköpare tittar på mobilen just nu. Det gäller att göra saker så att man är med när efterfrågan blir större, säger Henrik Johansson.

Speedflirt lanseras under affärsområdet Metro Play, som tidigare släppt annonsfinansierade mobilspel.

– Det kommer att dyka upp fler tjänster, säger Henrik Johansson.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.