Digitalt presenteras av:

Metro lämnar Kia-index

Metros redaktion på Regeringsgatan. Foto: Janne Naess

Metro går i Schibsteds och Bonnier News fotspår och lämnar Kia-index. Istället ska man redovisa sin trafik i Ocast.

Tobias Axelsson, Head of Digital Group på Metro, bekräftar till Dagens Media att Metro överger Kia-index.

"Vi har valt att ta bort rapporteringen till KIA-index fr o m 1/11, därför kan det se märkligt ut där. Vi har gått över till Ocast och där kan man se all vår statistik", skriver han i ett mail.

Kia-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser, och drivs av Sveriges Annonsörer.

Först att överge mätningen var Schibsted, som i slutet av förra året meddelade att man upplever att Kia-index förlorat sin relevans.

Det bland annat på grund av fokuset på unika antal webbläsare – istället för individer, något som till exempel fick konsekvensen att Aftonbladet genererar fler unika webbläsare under en vecka än det finns invånare i Sverige.

Istället började man redovisa sin trafik i Orvesto internet och Ocast.

– Vi vill driva ett mått som speglar vår affär, istället för att leverera siffror som inte är användbara, sade Anders Nylander, vd på Schibsted Sales and inventory, till Dagens Media vid tillfället.

Under våren lämnade även Bonnier News, med titlarna Expressen, DN och Dagens Industri, mätningen.

– Jag tror att alla förstår det orimliga att bara den aktör som vinner marknadsandelar ska släppa sina siffror men inte den som successivt har tappat. Det går ju inte, sade Expressens chefredaktör Thomas Mattsson om beslutet.

Ocast, som Metro nu väljer att redovisa sin statistik genom, kan betraktas som en konkurrent till Kia-index, och hjälper både mediebolag och influencers att revdovisa sin trafik. Förutom Schibsted använder mediehus som Bonnier och Egmont sig redan idag av Ocast. 

Dagens Media söker Metro för ytterligare kommentarer.  

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-11-15 08.20Uppdaterad 2017-11-15 08.24

Dela artikeln: