Digitalt
Meta utvecklar mätningarna – ny metod släpps brett i år
Publicerad: 11 mars 2022, 06:29
Johan Kvist, head of marketing science på Meta, säger att bolaget är mindre av en ”walled garden” idag än för några år sedan. Foto: Prostock-Studio/ Facebook
Facebook – numera Meta – dras fortfarande med epitetet ”walled garden”. Själva anser Meta dock att bolaget nu är mer transparent än tidigare. ”Med det sagt är vi fortfarande måna om användarnas data och att respektera deras integritet”, säger Johan Kvist, head of marketing science på Meta.
✓ Meta knyter till sig fler tredjepartsleverantörer
✓ Ny teknik för mätning lanseras brett i år
✓ Annonsörerna får leva med underrapportering av antalet konverteringar
2016 avslöjade The Wall Street Journal att Facebooks mätmetod blåst upp siffrorna över den genomsnittliga tittartiden på videos med så mycket som 60–80 procent – under två års tid.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.