Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Mer utrymme för annonsering i Instant Articles

Facebook viker sig nu för publicisterna och tillåter mer reklam inom artiklar i Instant Articles.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 10 December 2015, 07:58
Uppdaterad: 10 December 2015, 08:10

Ämnen i artikeln:

Instant articlesFacebook

Facebook förändrar nu reklampolicyn för sin Instant Articles-plattform, efter att publicister vänt sig emot att restriktionerna gjort det för svårt för dem att göra vinst från innehåll som de postar genom det nya formatet. Det skriver Wall Street Journal.

Facebook meddelande på onsdagen att man nu kommer tillåta publicister att inkludera mer reklam inom varje artikel och även att sälja Facebook-exklusiva annonskampanjer efter önskemål.

Publicister kommer också att ha möjligheten att lyfta fram eller länka till specifikt innehåll från den egna sajten i sektionen för relaterade artiklar i botten av Instant Articles-formatet, vilket även innefattar sponsrat innehåll.

Förändringarna förväntas börja gälla för alla Instant Articles-användare i slutet av veckan. Ett tidigt klagomål från medieföretag var att de bara kunde placera en annons för varje 500:e ord som publicerades i en Instant Article, vilket Facebook nu har ändrat till en annons för vart 350:e ord.

– Baserat på den feedback vi har tagit emot från publicister, står det klart att de behöver ytterligare annonser för att matcha det antal annonser de har på sin egen webbsida, säger Michael Reckhow, produktchef för Instant Articles, enligt Wall Street Journal.

Han menar vidare att Facebook fortsätter att se goda resultat vad gäller läsarengagemang, speciellt utifrån det stora antalet delningar av Instant Articles.

Ämnen i artikeln:

Instant articlesFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.