Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Meltwater utmanar mediebyråerna

Publicerad: 2 September 2010, 08:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:40

Norska omvärldsbevakningsföretaget Meltwater tänker göra mediebyråerna överflödiga. Med hjälp av nya mjukvaran Reach ska kunderna själva kunna optimera sina medieköp på webben.


Ämnen i artikeln:

Meltwater

Meltwater Reach är en mjukvara baserad på intelligenta algoritmer som hjälper företag att optimera sina medieinvesteringar i sökmotorer och sociala medier.

– Det är en komplex marknad och svårt för företagen att veta hur de får ut det mesta av sin investering på webben genom att kombinera sajter som Google, Yahoo, Facebook, Twitter och andra platser. Idag verkar sökmotormarknadsföring nästan kräva häxkonster och därför lämnar många över medieköpen till mediebyråer, men Meltwater Reach är en gör det själv-mjukvara som ger makten tillbaka till annonsörerna, säger Meltwaters vd Jørn Lyseggen.

Det kommer dock att dröja innan Reach når den svenska marknaden. Minst ett år tror Jørn Lyseggen.

– Än så länge finns tjänsten bara i USA. Vi kommer att dra lärdom av erfarenheterna där innan vi går vidare till andra marknader.

Meltwater grundades 2001 i Norge av ”två killar och en kaffebryggare”, enligt Jørn Lyseggen.

I dag omsätter bolaget 100 miljoner dollar och har 700 medarbetare på 50 kontor världen över. Bland kunderna finns varumärken som Nike, Apple, Microsoft och McDonalds.

För ett år sedan lanserades Buzz, som bevakar varumärken i sociala medier, och förhoppningen är att den ska dra in minst lika mycket inom tre år.

Målet är att bli marknadsledande på bevakning av sociala medier.

– Det må låta aggressivt, men sociala medier är en större marknad än traditionella medier och Meltwater har en stor fördel i att vi redan har många stora företag som kunder, som litar på våra mätningar och analyser, säger Jørn Lyseggen.

Ansvarig för Meltwater Buzz är svensken Niklas de Besche, som ingår i företagets högsta ledning.

– Det råder en stor hype kring sociala medier och många företag ifrågasätter hur värdefullt det egentligen är. Svaret är att det är väldigt värdefullt, för första gången har företagen direkt access till användarna, utan ett mediefilter emellan, säger Jørn Lyseggen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Meltwater

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.