Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Mello-Robin utanför topp-tio – enligt sociala medier

Publicerad: 11 Maj 2017, 09:26
Uppdaterad: 11 Maj 2017, 09:26

Foto: Skärmdump SVT

Sveriges Robin Bengtsson väcker näst störst engagemang i sociala medier – samtidigt förutspås han att inte nå en topp-tio placering. Detta visar Adobes analys av sociala medier inför Eurovision song contest.


Ämnen i artikeln:

Eurovision Song Contestsociala medier

Robin Bengtsson har legat på en stadig topplacering hos spelbolagen för att kvalificera sig till finalen och tidigare i veckan levererade han. Under den första semifinalen i Kiev tog han sig enkelt vidare till finalen med sitt bidrag "I can't go on". Finalen går av stapeln på lördag.

Litar man på spelbolagens odds blir Italien vinnare av tävlingen, följt av Portugal och Sverige.

Mjukvaruföretaget Adobes analys av sociala medier säger däremot att det är Belgien som kammar hem vinsten och att det svenska bidraget inte ens kvalar in på topp-tio.

Intresset för Eurovision song contest är rekordstort i sociala medier och årets upplaga har haft över 29 miljoner uppdateringar enbart under årets tre första månader.

Med analysrapporten Adobe digital insights (ADI) har Adobe analyserat det stora flödet av gilla-markeringar, följare och omnämnanden i de sociala kanalerna. Resultatet visar att Storbritannien har störst engagemang i sociala medier, med 23 procent av det totala engagemanget. Därefter kommer Sverige med 11 procent och USA med 9 procent.

Tvärt emot alla spelbolag, som har Italien som favorit, pekar analysen ut Belgien och artisten ”Blanche” som vinnare av den stora musiktävlingen. Italiens Francesco Gabbani får nöja sig med en andra plats och Frankrikes Alma kniper tredjeplatsen.

Finalen i Eurovison song contest avgörs i Kiev på lördag den 13 maj. I fjol sågs den av 204 miljoner tittare, världen över.

Om undersökningen:

Analysen genomfördes mellan januari till och med mars 2017. Sammanlagt analyserades 29 miljoner engagemang (omnämnanden, gilla-markeringar för sida, följare) på bloggar, Facebook, G+, Reddit, Twitter, Dailymotion, Flickr, Instagram, Tumblr, VK, Disqus, Foursquare, Metacafe, Wordpress, och Youtube. Analysen gjordes även med hjälp av data från Tubemogul på över 39 miljoner annonsvisningar.

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev