Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Medierna måste släppa in fler partners"

Publicerad: 22 Januari 2009, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Mediekonsulterna på Greenwich consulting tror inte på traditionella annonsmodeller. Istället kommer fler och fler samarbeten att bli viktiga när mediemarknaden fragmenteras.


Konsultbolaget har i en rapport analyserat hur mediernas krig om publiken leder till nya affärsmodeller.

- När nya aktörer och nya medier kommer in på marknaden förändras också hur intäktsströmmarna ser ut. Alla medievarumärken måste tänka om och bli öppnare för fler partnerskap, säger Paul Moonga, konsult på Greenwich.

Han ser TV4:s val att plocka in Isabella "Blondinbella" Löwengrip till "Let´s Dance" och därmed kunna kapitalisera på hennes blogg som ett bra exempel där traditionell media tar hjälp av nya medier. Även Kanal 5:s sätt att knyta kända bloggare som Elin Kling och Linda Rosing till sina ursprungliga produkter, tv-programmen, ser han som ett bra exempel på hur medier måste jobba i det nya medielandskapet för att hitta fram till publiken.

Annonsörer som också betalar för program, till exempel TV4:s samarbete med Tele2 runt "Made in Sweden" tror han också är en nödvändighet för tv-kanaler att överleva. Samarbetet blir även ett sätt för Tele2 att nå ut med sina digitala produkter, i det här fallet en musikbutik på nätet. Men även utanför mediesfären ser Paul Moonga fler samarbeten som en växande marknadsföringskanal där nätfenomen lyfts fram.

- Telenors partnerskap med Spotify är ett bra exempel

Han menar samtidigt att tiden då företag såg medieprojekts trafik och all uppmärksamhet runt ett företag som argument för uppköp är över. MTG:s köp av Playahead och Googles köp av Youtube är exempel.

- Det har funnits en tro på att det här skulle kunna ersätta traditionella intäktsmodeller men i dag är man tillbaka på en ren ekonomisk värdering vid uppköp igen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.