Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Medieprofilerna som toppar Maktbarometern

Publicerad: 7 Oktober 2020, 09:36

Humortrion JLC har klättrat upp två platser sedan 2019 och toppar nu årets Maktbarometern.

Humortrion JLC, Therése Lindgren och Joakim och Jonna Lundell fortsätter att toppa Maktbarometern.


Ämnen i artikeln:

Emanuel KarlstenJoakim Lundell

I går presenterade Medieakademien 2020 års Maktbarometer som är en sammanställning av de konton på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube som har störst inflytande i Sverige – sett till räckvidd och engagemang.

Årets lista toppas av personer som alla har mycket stora följarskaror. Högst upp hamnar humortrion JLC, som består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Dèman. Därefter kommer youtubern Therése Lindgren och på tredje plats hamnar paret Joakim och Jonna Lundell.

Topp tre har sett ungefär likadan ut samtliga fyra år som Maktbarometer gjorts. Men företaget Viral king, som i år hamnar på fjärde plats, har dock klättrat 23 placeringar på ett år.

– Att vi ser det anonyma företaget Viral King ligga på den totala listans topp fyra är ett tecken på hur rörlig den digitala marknaden fortfarande är. Den stora frågan framåt kommer att vara hur man ska kapitalisera på sin räckvidd och inflytande, först då kommer den här listan stabiliseras. Ännu är detta ett landskap i stark förändring, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin, i ett pressmeddelande.

Lite längre ned på listan finns också medieprofiler som TV4:s Marcus Oscarsson (5) och journalisten och opinionsbildaren Joakim Lamotte (plats 14).

Av listan över vilka som är mäktigast på just Facebook framgår att de traditionella medierna, som tidigare dominerat, tappar inflytande till företag som fokuserar på viraler och annonstrafik.

– De mediehus som satsat på egna premiumtjänster har slutat fokusera på att driva trafik från Facebook. I deras ställe växer en viss typ av aktörer fram som verkar ha mycket lite intresse av journalistisk etik, men desto större kunskap om algoritmerna, säger Gustav Martner, ledamot Medieakademin.

 

Hela listan över Årets makthavare

Mest räckvidd och engagemang i Sverige på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube:

 

1) JLC (+2 sedan 2019)

2) Therése Lindgren (-1)

3) Jocke och Jonna (-1)

4) Viral king (+23)

5) Marcus Oscarsson (+33)

6) Situationer (+7)

7) Greta Thunberg (+5)

8) Ijustwanttobecool (+6)

9) Sverigedemokraterna (+7)

10) Filip Dikmen (+15)

11) Diyari Mahmoud +43

12) Newsner -8 

13) Sebastian Tadros +195 

14) Joakim Lamotte +133 

15) PewDiePie -10 

16) Anis don Demina -5 

17) Gordon Dewoon +25 

18) Mauri Hermundsson +165 

19) Djurens Rätt -10 

20) Uppskattat -14 

21) Ben Mitkus -10 

22) Helen Torsgården -7 

23) Tomas Gunnarsson +12 

24) Bianca Ingrosso +8 

25) SVT -1 

26) Vlad Reiser -7 

27) The swedish family +121 

28) Anonija Mandir +2 

29) Dyngbaggegalan +37 

30) Mia Skäringer Lázár +7 

 

Maktbarometern är framtagen under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner, Beata Jungselius och Fredrik Idestå.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.